Isnin, 11 Februari 2013

11 di sibu sarawak - Google Blog Search

11 di sibu sarawak - Google Blog Search


pengagihan baucar br1m <b>di sibu</b>, <b>sarawak</b> - pengalaman adalah <b>...</b>

Posted: 31 Jan 2013 08:08 AM PST

Kepada semua penduduk di Sibu Sarawak, pengagihan Baucar BR1M akan dimulakan pada 01 Februari 2013 (Jumaat) mulai jam 8.30 pagi.. Pengagihan tersebut bertempat di Dewan Tadika Lakis, Sibu (Bersebelahan dengan Masjid An-nur Sibu) Sila bawa bersama surat kelulusan dan kad pengenalan ketika mengambil baucar itu nanti.

Cari idea kreatif bangun usahawan Bumiputera <b>di Sibu</b> - my <b>Sarawak</b>

Posted: 07 Feb 2013 08:55 AM PST

SIBU: Golongan usahawan dan Majlis Amanah Rakyat (MARA) digesa memikirkan perancangan strategik serta mencari idea kreatif dalam meningkatkan pembangunan perniagaan usahawan Bumiputera di sini.

Timbalan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Joseph Entulu Belaun berkata dari segi sejarah, masyarakat Bumiputera di sini hanya melibatkan diri dengan perniagaan selepas negara mengecapi kemerdekaan sekitar tahun 60-an dan 70-an.

"Walaupun telah wujud orang Bumiputera berniaga pada masa tersebut, tetapi ia setakat membuka kedai-kedai runcit di peringkat kampung sahaja, tidak ke kawasan bandar atau tempat lain.

"Dalam hal demikian, usahawan Bumiputera tidak seharusnya hanya berjalan, sebaliknya untuk bersaing dalam perniagaan yang berjaya, perlulah berlari mengikut rentak golongan usahawan yang lebih berpengalaman serta mempunyai sejarah dalam penglibatan keusahawanan," ujarnya semasa berucap pada Majlis Perasmian Food Court Arked MARA Sibu dan Ekspo Usahawan MARA 2013 di sini, pagi semalam.

Entulu berkata, sebenarnya ramai usahawan Bumiputera mempunyai potensi sangat tinggi dalam bidang perniagaan dikenal pasti melalui tinjauan ke kawasan-kawasan yang pernah beliau kunjungi.

"Terdapat beberapa usahawan Bumiputera berpotensi berjaya tetapi wujud satu budaya di kalangan mereka yang sengaja membataskan kemajuan yang mampu dicapai oleh mereka. Tambahan pula, dana yang ada tidak disalurkan pada jalan yang betul.

"Ini disebabkan masih wujud usahawan Bumiputera belum melengkapkan diri mereka sepenuhnya dengan ilmu serta sifat usahawan dalam diri mereka.

"Saya menyeru usahawan Bumiputera agar mengikis budaya sedemikian jika ingin terus berjaya dalam perancangan serta kemajuan perniagaan mereka," ujar beliau.

Entulu yang juga Ahli Parlimen Selangau turut mencadangkan agar pihak MARA mewujudkan satu unit khas dari kalangan pegawai-pegawainya untuk menjalankan kajian perniagaan terhadap usahawan Bumiputera baharu.

"Melalui pendekatan ini, kita dapat melihat sejauh mana perkembangan perniagaan mereka dari segi keuntungan jualan diperolehi serta pengeluaran jualan dalam jangka masa tertentu," jelas beliau.

Beliau turut berharap usahawan Bumiputera di Sibu agar mengambil langkah serius serta mewujudkan budaya perniagaan yang berjaya.

"Secara tidak langsung ini akan memberikan impak kepada penduduk luar serta hubungan pihak MARA dengan pihak lain serta pemilikan usahawan dapat kita mantapkan lagi secara strategik supaya kebaikan dapat disebarkan meluas kepada semua lapisan masyarakat dan melangkaui sempadan serta kawasan," katanya.

Turut hadir Pengarah MARA Negeri Sarawak Shazali Salleh, Timbalan Pengarah I, Bahagian Pembangunan Infrastruktur Perniagaan MARA Adilah Hassan serta yang lain.

Category: Berita Tempatan, Sarawak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads