Rabu, 19 Disember 2012

11 di daro sarawak - Google Blog Search

11 di daro sarawak - Google Blog Search


Hospital <b>Daro</b> amat perlu doktor pakar - The Borneo Post Online

Posted: 21 Nov 2012 01:14 PM PST

Posted on November 22, 2012, Thursday

KUCHING: Hospital Daro amat memerlukan khidmat doktor pakar bagi mengatasi masalah pesakit yang memerlukan, kecemasan dan kritikal, khasnya bagi masyarakat di DUN Jemoreng dan DUN Dalat.

Abu Seman Jahwie (BN-Jemoreng) berkata, sepanjang tahun 2011, seramai 167 pesakit terpaksa dirujuk ke Hospital Sibu untuk mendapatkan rawatan pakar dengan menggunakan bot dan ambulans.

"Jumlah ini meningkat kepada seramai 250 pesakit sepanjang tempoh Januari hingga November 2012.

"Malah, masyarakat di konsti-tuensi DUN Jemoreng dan DUN Dalat berkongsi perkhidmatan kesihatan terletak di Hospital Daro," katanya ketika membahaskan Rang Undang-undang Perbekalan (2013) 2012 dan Resolusi merujuk Anggaran Perbelanjaan Pembangunan 2012 pada persidangan DUN di sini, semalam.

Menurut Abu Seman, lebih membimbangkan, selain jarak jauh Hospital Daro dari Jemo-reng iaitu 25 kilometer, ter- dapat masalah pengang- kutan berikutan kelewatan feri di Daro untuk ke Sibu, jelas- nya.

"Malah, keadaan boleh menjadi lebih membahayakan apabila ada pesakit terpaksa dibawa menggunakan bot pada waktu malam," tegasnya.

Beliau turut mencadangkan agar kerajaan atau syarikat swasta dibenar membina kilang sawit di kawasan ladang sawit rakyat seluas 2,600 hektar di Igan.

Kilang itu, katanya, akan menerima buah sawit dari ladang FELCRA seluas 4,800 hektar dan daripada pekebun kecil sekitar 500 hektar.

"Saya juga memohon kepada pihak berkaitan agar dapat menghantar dan mengagihkan Tangki Air 1Malaysia dengan segera ke kawasan rumah-rumah panjang dan kampung di kawasan tebing Sungai Igan," katanya.

Pada masa yang sama, Abu Seman juga mencadangkan Kompleks Polis Diraja Malaysia di Matu dibina segera kerana balai polis sedia ada masih menumpang di bangunan Pejabat Daerah Matu.

To enable your comment to be published, please refrain from vulgar language, insidious, seditious or slanderous remarks. This includes vulgar user names.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads