Ahad, 16 September 2012

11 di sibu sarawak - Google Blog Search

11 di sibu sarawak - Google Blog Search


Universiti Kolej Teknologi Bakal dibina <b>di Sibu</b>, <b>Sarawak</b>. - Pengerindu

Posted: 11 Sep 2012 01:36 AM PDT

SIBU - Pembinaan Universiti Kolej Teknologi Sarawak di sini bakal melahirkan pakar dalam bidang teknikal dan teknologi untuk menampung tenaga kerja projek Koridor Tenaga Diperbaharui Sarawak (SCORE), kata Menteri Kerajaan Tempatan dan Komuniti Negeri Datuk Seri Wong Soon Koh.

Beliau berkata projek SCORE memerlukan ramai tenaga kerja dan pembinaan Universiti Kolej Teknologi Sarawak dilihat mampu untuk menampung keperluan itu.

"Taman teknologi, perpustakaan digital dan stadium tertutup merupakan prasarana yang akan dibina di dalam universiti ini," beliau berkata demikian dalam sesi dialog dengan persatuan-persatuan dan komuniti Cina di sini hari ini.


Beliau berkata taman teknologi ini akan menempatkan pakar-pakar untuk membuat penyelidikan selain daripada mewujudkan peluang pekerjaan kelak.

"Pembinaan universiti ini juga akan membuka lembaran baru kepada taraf pendidikan selain daripada menyumbang kepada pembangunan di Sibu," katanya.

Beliau berkata ia juga diharap dapat menarik minat pelajar dari negara luar seperti pelajar dari China dan Indonesia untuk melanjutkan pelajaran di sini.

"Yuran universiti ini juga adalah lebih murah berbanding University Swinburne dan University Curtin di negeri ini," katanya.

Sementara itu, beliau juga menyeru pakar-pakar dan tenaga pengajar kelahiran Sibu yang berada di luar negara untuk kembali mencurahkan bakti di universiti ini.

"Fasa pertama pembinaan universiti ini akan siap pada Julai tahun depan dan proses pembelajaran dijangka bermula pada September," katanya.- Bernama

Bonus:

BLOG SARAWAK: 11 <b>di sibu sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Sep 2012 03:26 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Lelaki dari <b>Sibu</b>, <b>Sarawak</b> Ditembak Mati <b>di</b> Sg Buloh Country Resort <b>...</b>

Posted: 24 Jul 2012 01:11 AM PDT

MATI: Anggota Polis Forensik mengangkat mayat seorang lelaki yang dipercayai ditembak di Country Resort Saujana Utama, Sungai Buloh di Kuala Selangor, semalam
KUALA SELANGOR: Seorang lelaki ditemui mati dengan tiga kesan tembakan di kepala di Jalan Anggerik, Sungai Buloh Country Resort, Saujana Utama di sini semalam.
Ketua Polis Daerah Kuala Selangor Supt Mohd Taib Ahmad ketika dihubungi mengesahkan penemuan mayat lelaki itu oleh orang awam dalam  keadaan tertiarap di tepi jalan itu pada jam 7.30 pagi.
Beliau berkata, polis mengenal pasti lelaki itu sebagai Wong Teck Sern, 42, dengan kad pengenalannya beralamat Jalan Teng Kung Sui, Upper Lanang, Sibu Sarawak.
Mayat lelaki itu telah dibawa ke Hospital Tanjung Karang untuk bedah siasat dan kes disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan, katanya.
Katanya, orang ramai yang mempunyai sebarang maklumat mengenai kejadian diminta menghubungi mana-mana balai polis berhampiran. — Bernama

BLOG SARAWAK: 11 <b>di sibu sarawak</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Jun 2012 03:19 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

GAMBARAN PASAR TRADISIONAL <b>DI SIBU SARAWAK</b>, MALAYSIA <b>...</b>

Posted: 05 Jun 2012 05:51 AM PDT

Kami menyempatkan berjalan-jalan, dalam rangka mengisi hari libur Nasional Malaysia, yaitu peringatan HARI GAWAI bagi Suku Dayak, yang jatuh pada 1, 2, dan 3 Juni. Kami jalan-jalanu berdua bersama teman kami bernama Mas Slamet, dia berasal dari Jepara. Perjalanan pertama dimulai dengan harus menyebrang sungai dulu, baru setelah itu bisa menemukan angkutan umum, yaitu berupa mobil colt, atau mobil pribadi yang disewakan dengan cara carter.

Setelah naik kendaraan umum, kemudian kami berjalan-jelan sejenak, dan langsung mencari pasar tradisional. Niat kami ke pasar tradisional, diantaranya untuk hunting foto, jalan-jalan, cuci dompet, dan lain-lain. Pas hunting foto, pake kamera digital saku, ideku malah muncul untuk mengambil sejumlah gambar yang bertemakan 'pasar tradisional di Sibu, Sarawak'. Selama mengambil gambar, kami berdua ngobrol, dan membanding-bandingkan pasar tradisional Sarawak, dengan pasar tradisional di Indonesia. Hasil dari obrolan itu, kami hanya bisa mengelus dada dan menelan ludah, betapa banyak yang harus dibenahi di negeri kami, di antaranya keadaan pasar tradisionalnya.

Inilah gambar-gambar yang kami ambil. Adapun gambar diambil dengan cara sembunyi-sembunyi, dengan cara menipu, dengan cara sengaja, dan ada pula yang diambil dengan secara setengah sengaja.., hehe..

kemudian…,

Lanjuuuuut…,

inilah gambarab yang ketiga.., masih Mas Slamet terpampang, Lihat saudara-saudara, lantainya bersih, masih bisa buat dipakai rengekan oleh anak-anak yang minta jajan tapi gak dikobul.., hehe.. :)

Teruuuus..,

This slideshow requires JavaScript.

Masiih..,

Lanjutkan..!!,

Continue..

Yang kami lihat, pasar tradisional itu, lantainya dari keramik atau sebagian dari ubin, kemudian para pedagangnya menggelar dagangannya dengan rapid an bersih. Lihat saja, ayam hidup saja tidak dilepas begitu saja sodara.., hehe.., tapi dibungkus pake Koran satu-satu. Iya, kami tidak lupa, pernah lewat juga ke sebuah sudut pasar, dan ternyata di sana kami baru menemukan bau comberan, dan itu baunya mungkin hanya beradius 2 meter saja, tempat pembuangan cucian daging dan tempat penyimpanan keranda ayam. Tapi itu pun, tidaklah mengganggu, karena radius baunya hanya 2 meter. Selain tempat bau itu, tidak ada lagi tempat bau yang lain. Kami mencari tempat yang becek seperti beceknya lorong antar meja pasar di pasar tradisional Indonesia, tapi kami tidak menemukan. Semua lorongnya bersih, berkeramik. Kemudian kami lihat, para pedagangnya dominan Keturunan China. Adapun keturunan Melayu paling 30% saja dari jumlah total pedagang di pasar tersebut.

Semoga gambar-gambar yang kami hadirkan ini menjadi inspirasi untuk perkembangan pasar tradisional di Indonesia. Karena kami berfikir, Indonesia bisa lebih baik dari Negara manapun, asal mau berkaca dari pengalaman. Masalah berkaca dari pengalaman ini, pernah Perdana Menteri Malaysia Najib Tun Rajak menyatakan, "mari kita rancang kemajuan Negara kita, dengan belajar dari kegagalan Negara-negara lain yang ada di dunia, untuk Malaysia yang lebih baik". Indonesia juga kenapa tidak.. J

Kendala dari sekitar pasar tradisional itu, yaitu susahnya mencari masjid. Kalau gereja terlihat jelas, klenteng juga terlihat jelas. Kami sempat tak habis fikir mengenai tempat sarana ibadah itu. Kok susah dicari ya? Hehe.. Kalau di Indonesia kita senang sekali mencari tempat ibadah itu, di mana-mana ada mushola, masjid juga jelas.

Terus mengenai keadaan sekitar pasarnya, trotoar untuk pejalan kaki masih juga sempit, sama seperti Indonesia. Cuman di sini, di sepanjang jalanan tidak akan menemukan pedagang kaki lima, dan kalau mampir di warung nasi, maka tidak akan mengalami didekati oleh pengamen jalanan, karena pengamen di Sarawak, dan Malaysia pada umumnya adalah dilarang.

Iya, yang terakhir dan mungkin menarik kalau diterapkan di Indonesia, yaitu saya dapat kabarbahwa, kalau membuang sampah di setiap tempat di kota Sibu, Sarawak itu, akan didenda oleh Satpol PP yang terus berkeliaran tiap hari. Satpol PP tersebut memeriksa ketertiban kota, dari hal kecil sampai hal besar. Denda untuk yang membuang sampah sembarangan yaitu 50 Ringgit, atau sekitar sama dengan 150 ribu rupiah kalau dikurskan.. J

Iya, masih ada informasi lain. Di pasar tradisional Sarawak merupakan pandangan biasa kalau melihat beberapa bahan pokok yang dijajakan adalah hasil petik langsung dari hutan. Misal, pakis, poh-pohan, lengkuas, jahe, buluh bambu untuk lemang, buah rotan, dan lain sebagainya. Nuansa pasar tradisional itu benar-benar terasa nuansa tradisinya. Jadi bahan-bahan yang dijajakan itu masih didominasi oleh bahan local. Adapun bahan-bahan import masih jarang.

Semoga bermanfaat.. :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads