Rabu, 31 Ogos 2011

11 di lawas sarawak - Google Blog Search

11 di lawas sarawak - Google Blog Search


Loji Baru Selesai Masalah Air <b>Lawas</b> Siap 2012

Posted: 28 Aug 2011 11:27 PM PDT

LAWAS – Masalah bekalan air yang dihadapi 45,000 orang penduduk di Lawas, daerah paling utara di Sarawak, dijangka dapat diselesaikan dengan siapnya sebuah loji rawatan air yang baru dalam tempoh enam bulan pertama tahun depan.

Jurutera Daerah Jabatan Kerja Raya (JKR) Lawas, Norman Jan, berkata loji yang terletak di Trusan, 20 kilometer dari sini, mampu membekalkan 30 juta liter air sehari apabila beroperasi sepenuhnya.

"Sepatutnya projek ini dapat disiapkan dalam tahun ini tapi ia menghadapi beberapa gangguan menyebabkan berlaku kelewatan," katanya di sini.

Gangguan terakhir berlaku pada Jun lepas apabila sebahagian besar daripada struktur projek bernilai RM80 juta itu dibakar dalam satu kejadian khianat.

Beberapa orang suspek telah diberkas polis.

Sebelum itu, kerja awal pelaksanaan turut terganggu ekoran tuntutan seorang individu yang mendakwa menjadi pemilik tanah tapak projek berkenaan. Hingga kini dakwaan itu tidak dapat dibuktikan oleh individu berkenaan di mahkamah.

"Kita berharap tiada lagi gangguan-gangguan sebegini akan berlaku bagi membolehkan projek ini disiapkan memandangkan ia sudah lama dinanti oleh penduduk di Lawas," kata Norman.

Beliau berkata loji rawatan air yang sedia di Lawas hanya mampu untuk membekalkan 4.8 juta liter air sehari dan tidak cukup untuk menampung keperluan penduduk yang semakin bertambah di sini.

"Kekurangan bekalan ini semakin ketara apabila berlaku cuaca panas yang berterusan sehinggakan kami terpaksa menghantar bekalan air bersih menggunakan lori tangki ke penempatan-penempatan yang terputus bekalan," katanya. – BERNAMA

Berita Berkaitan:

11 di sri aman sarawak - Google Blog Search

11 di sri aman sarawak - Google Blog Search


Sembilan WNI Tewas <b>di Sarawak</b> - KOMPAS.com

Posted: 17 Aug 2011 06:19 PM PDT

Kecelakaan Lalu Lintas

Sembilan WNI Tewas di Sarawak

Iwan Santosa | Marcus Suprihadi | Kamis, 18 Agustus 2011 | 07:49 WIB

KUCHING, KOMPAS.com- Sembilan orang WNI tewas dalam kecelakaan lalu-lintas di Sarawak. Menurut situs Thestaronline.com, Rabu malam (17/8/2011), mobil Toyota Rush yang berisi 10 WNI bertabrakan dengan sebuah truk di jalan raya dekat Sri Aman, tidak jauh dari perbatasan Kalimantan Barat-Sarawak di perlintasan Entikong-Tebedu.

Sebagian besar korban terlempar dari mobil yang hancur dan ditemukan bergelimpangan di jalan di KM 34 Lebuh Raya (jalan raya) Sri Aman-Sarikei.

Kecelakaan terjadi pada Selasa subuh (16/8) sekitar pukul 03.50. Truk yang bertabrakan dengan Toyota Rush datang dari Sri Aman menuju Kuching.

WNI yang menjadi korban adalah Asmadi (21), Maulidi Mumziri (22), Muslimin Jabir (25), Ilham Muzani, (26), Zafri Anwar (26), Ilham Tamrim (27), Yusran Said (29), Zunaidi Tamrim (38), and Juhran (40). Para korban tewas di tempat kejadian. Seorang penumpang Toyota Rush selamat dari kecelakaan maut tersebut. Pengemudi truk, Then Kee Nyong (45), mengalami luka-luka pada kakinya.

Polisi dan petugas bomba (pemadam kebakaran) yang tiba di lokasi pukul 04.00 terkejut melihat kondisi para korban yang mengenaskan. "Sebagian besar korban tergeletak di jalan, terlempar dari dalam mobil. Mobil itu kepenuhan penumpang," kata juru bicara polisi.

Jenazah para korban di kirim ke kamar mayat Rumah Sakit Umum Sarawak di Kuching, sekitar 90 kilometer dari lokasi kecelakaan. Regu penyelamat harus membongkar bagian depan truk untuk mengeluarkan pengemudi yang terjepit di kabin akibat kerasnya benturan.

Pengemudi truk diamankan polisi untuk penyelidikan lebih lanjut.

11 di sarikei sarawak - Google Blog Search

11 di sarikei sarawak - Google Blog Search


Paradigm @ Pandangan: Bil 67/2011 "Nanas <b>Sarikei</b>"

Posted: 19 Jul 2011 05:53 PM PDT

Assalamualaikum.

Salam Sejahtera.

Pesta Nanas Sarikei Kembali Lagi. Bermula hari ini, dan kemuncaknya ialah pada 23 Julai (Sabtu)  di mana pengunjung dari luar Sarikei berpeluang datang (cuti hujung minggu).

Michael Dawi Ali (Residen Bahagian Sarikei) turut mengumumkan tarikh Pesta Nanas 2011 iaitu dari 20 hingga 24 Julai.

"Selaras dengan usaha kita untuk mempromosikan Sarikei sebagai salah satu destinasi pelancongan yang terkenal di rantau ini, imej Sarikei sebagai destinasi agropelancongan telah dikekalkan dan ia ditambah lagi dengan pelbagai cara bagi menyerikan lagi suasana pada tahun ini.

"Setelah mengadakan mesyuarat dengan semua pihak, kita sebulat suara mempersetujui bahawa beberapa acara seperti regata tidak diadakan pada tahun ini tetapi diganti dengan beberapa aktiviti lain yang kita rasakan tidak kurang hebatnya," ujar Michael.

Katanya, antara aktiviti baru akan diadakan pada Pesta Nanas yang akan datang adalah seperti pentas ria yang melibatkan persembahan artis tempatan dan luar, bermukun, pertandingan ratu Pesta Nanas, pertandingan ngajat, 'battle of the band', pertandingan memasak dan menggubah berasaskan buah nanas, pertandingan makan nanas, 'autoshow' dan sebagainya.

Menurutnya, lebih 400 tapak gerai dan pameran disediakan oleh penganjur pada tahun ini untuk digunakan oleh masyarakat yang berminat  menyertai program itu  nanti. Sehubungan itu beliau turut menyeru kepada masyarakat agar memanfaatkan peluang yang ada itu dengan sebaiknya.

Lokasi utama bagi Pesta Nanas bagi tahun ini adalah di Central Market Sarikei.

(dipetik dari Borneo Post online pada 16 Julai 2011)

 Persiapan akhir menyediakan khemah/tapak pesta untuk peniaga

 

11 di sibu sarawak - Google Blog Search

11 di sibu sarawak - Google Blog Search


com: Pasar raya besar Giant pertama <b>di Sibu, Sarawak</b> dirasmi

Posted: 12 Aug 2011 09:32 PM PDT

RASMI: (Dari kiri) Andrew, Chan dan Lim memotong reben sebagai tanda perasmian Pasar Raya Besar Giant yang pertama di Sarawak.

SIBU: Pasar raya besar Giant yang pertama di Sarawak dan dibina dengan kos kira-kira RM12 juta di Jalan Ling Kai Cheng, telah dirasmikan semalam.

Majlis perasmian dilakukan oleh Pengurus Giant Kawasan Sarawak Andrew Smith bersama Pengurus Besar Pasar Raya Besar Giant Chan Kum Cheong dan Pengurus Kompleks Giant Steven Lim Pah Kin.

Sebaik majlis perasmian bermula jam 8.30 pagi, pasar raya besar ini diserbu orang ramai yang telah menunggu sejak jam 8 pagi lagi bagi mendapatkan pelbagai jenis barangan yang ditawarkan dengan harga promosi.

Sempena pembukaan rasmi, Giant menawarkan pelbagai jenis barangan dengan harga istimewa yang merangkumi barangan elektrik dan elektronik, barangan dapur, pakaian, perkakas rumah dan sebagainya.

Bagi membolehkan orang ramai membeli-belah, pasar raya ini akan dibuka dari jam 9 pagi sehingga 12 tengah malam bermula semalam hingga 14 Ogos ini. Pada hari biasa, ia dibuka dari jam 9 pagi hingga 11 malam.

Pembukaan pasar raya besar Giant ini yang menjual lebih 100,000 jenis barangan, memberi lebih banyak pilihan kepada penduduk Sibu untuk membeli-belah, selain mendapatkan harga yang berpatutan.

Selain pasar raya Giant, kompleks ini turut menempatkan kedai-kedai menjual pakaian, kasut, cermin mata, aksesori komputer, telefon bimbit, kedai makanan segera dan sebagainya.

Selepas ini, Giant akan membuka pasar raya besar kedua di Tabuan Jaya, Kuching pada 25 Ogos ini, diikuti di Kota Padawan.

Sehingga kini, Giant mempunyai dua pasar raya, masing-masing satu di Sibu dan Miri serta sebuah kedai sejuk beku iaitu Cold Storage di Kuching.

- UB

di negeri sarawak - Google Blog Search

di negeri sarawak - Google Blog Search


Isu Murtad <b>Di</b> Selangor, Motifnya <b>Di</b> Sabah <b>Sarawak</b>! | Selangor Daily

Posted: 30 Aug 2011 09:34 PM PDT

Isu demi isu dibangkitkan oleh DAP dengan bantuan para pemimpin PAS dan PKR. Isu terbesar yang dipermain-mainkan oleh DAP adalah isu murtad GMDU. Reaksi yang diterima, amat baik. Apatah lagi dengan campurtangan dan campur mulut cabul Ibrahim Ali yang sememangnya sangat-sangat diperlukan oleh DAP, objektif DAP hampir tercapai tetapi belum cukup kuat untuk membangkitkan satu gelombang secara besar-besaran yang boleh menjadikan DAP sebagai kuasa utama politik di negara ini.

Seawal PRU12 lagi, DAP sudah melihat isu yang paling berkesan untuk digunakan bagi menawan Sabah dan Sarawak adalah pertembungan Islam dan Kristian. DAP tidak boleh bermain secara langsung dengan isu ini kerana DAP akan dipersalahkan dan kemudian diharamkan kerana mencetuskan isu yang sangat sangat sensitif dan tidak menguntungkan perjuangan DAP dari tahun 1964 lagi.

Isu Bible berbahasa Melayu menjadi isu emas DAP dalam Pilihanraya Negeri Sarawak. Penggunaan kalimah Allah yang sebenarnya tidak harus timbul, berjaya menimbulkan satu persepsi serta gelombang sokongan kepada DAP di Sabah dan Sarawak. Kalimah Allah yang telah digunakan oleh para penganut Kristian di Sabah dan Sarawak, terutama di kalangan Bumiputera, diusahakan agar menjadi pertembungan kepercayaan yang boleh menggugat kestabilan dengan DAP dilihat sebagai 'Knights Templar' di Sarawak, khususnya.

Isu kalimah Allah yang telah diterima penggunaannya di Sabah dan Sarawak, berjaya dipergunakan oleh DAP untuk menimbulkan suara-suara sumbang yang berfikir secara sehala dan gagal melihat serangan sebenar DAP.

Justeru ramai yang melihat isu murtad di Selangor, sebenarnya sengaja ditimbulkan untuk membangkitkan kemarahan kaum Kristian di Sabah dan Sarawak memandangkan majoriti di negeri-negeri tersebut adalah penganut Kristian. Penguasaan Sabah dan Sarawak oleh DAP akan memudahkan mereka menguasai Putrajaya.

Dan apabila DAP (bukan Pakatan) berjaya menguasai Putrajaya, maka akan berlakulah satu lagi proses yang paling menarik iaitu PERSEMPADANAN SEMULA KAWASAN PARLIMEN yang bakal menyaksikan Melayu dan Bumiputera akan kehilangan hak politik buat selama-lamanya.

Untuk mencapai tujuan tersebut, DAP perlu menggunakan 'kepakaran' PAS dan hantu-hantu UMNO yang telah tersingkir serta membentuk barisan PKR yang akan sanggup melakukan apa-apa sahaja demi mendapatkan kuasa.

Dek kerana itulah munculnya kisah larangan penggunaan pembesar suara untuk pembacaan al Quran pada waktu subuh di Pulau Pinang. Sebelum itu, pilihanraya masjid yang digagalkan oleh campurtangan KDYMM Yang Dipertuan Agong. Isu murtad dan kemelut JAIS-GMDU, Mat Sabu dengan kisah Mat Indera dan komunis, Mat Sabu dan rasuah cikai RM8000 dan beberapa usaha pengalihan isu yang lebih kecil tetapi bersifat efektif.

Pada masa yang sama, PAS menerusi Abdul Hadi Awang pula mengkisahkan tentang betapa anjingnya pasukan keselamatan yang ditugaskan menjaga ketenteraman negara ini. Serangan NGO terhadap badan dan institusi penting negara yang menjalankan dasar serta penguatkuasaan undang-undang. Bahkan ramai juga yang melihat, beberapa orang pemimpin di dalam UMNO-BN sendiri turut memberikan sumbangan kepada kisah DAP ingin menguasai Putrajaya.

Itu belum lagi pengangkatan dan penaiktarafan KONCO-KONCO ABDULLAH BADAWI seperti Omar Ong, budak-budak tingkat 4 JPM, penguasaan GLC olehsyarikat yang dibeli oleh GLC terbabit seperti kisah UEM-Sunrise, MAS-AirAsia dan sebagainya.

Isu murtad di Selangor sebenarnya isu 'kecil' yang dijadikan sebagai pemacu dan pemangkin untuk sesuatu yang lebih besar dalam rancangan DAP di Sabah dan Sarawak. Berjaya mengekalkan perpecahan di kalangan kaum Melayu-Bumiputera, bermakna matlamat Lim Guan Eng untuk menguasai DAP akan bertambah mudah dan lebih lancar!!!

Selasa, 30 Ogos 2011

11 di sri aman sarawak - Google Blog Search

11 di sri aman sarawak - Google Blog Search


.: Konvoi Kembara Merdeka Jalur Gemilang Ramadhan 2011 <b>...</b>

Posted: 04 Aug 2011 10:11 PM PDT

Salleh, Penerangan Sri Aman : "Maclaren Mercedez sila parking ke sebelah kanan... Toyota ke sebelah kiri....Ferrari ke sebelah bawah dan Sauber Petronas ke atas langit,"
Facrio, Penerangan (kiri) : "Selamat datang ...hahahahahahhaha.. selamat datang....hahahahaha,"
Chif Konvoi, Helmi (kanan): "Terima kasih hahahahaha...sudah selamat datang...hahahhahahaha,"
Zaidi, Residen Opis (tengah) : "Erm?? hahahahahhaha?? ermm?? hahahahahha,"
Salleh, Penerangan : "Jangan parkir di sana sebab di sana ialah jamban....batal puasa,"
Driver: "Mari kita langgar dia sempena bulan puasa,"

Caption: UNTUK ALBUM...Para peserta konvoi bergambar kenangan bersama tetamu khas dan penduduk Kampung Muhibah bersempena program terbabit kelmarin.

SRI AMAN, Khamis (4 Ogos) – Konvoi Kembara Merdeka Jalur Gemilang Ramadhan 2011 Peringkat Negeri Sarawak selamat tiba di Sri Aman setelah memulakan jelajah mereka dari Kuching petang kelmarin.

Siri jelajah konvoi Kembara Merdeka Jalur Gemilang Ramadhan 2011 yang disertai seramai 25 orang kakitangan Jabatan Penerangan Malaysia Sarawak itu telah diketuai oleh wakil pengarahnya iaitu Helmi Hamid.

Sambil diiringi oleh pasukan unit peronda Ibupejabat Polis Daerah (IPD) Sri Aman, Konvoi Kembara Merdeka Jalur Gemilang Ramadhan 2011 terbabit tiba di Masjid Darul Asyakirin, Kampung Muhibah, Sri Aman pada jam 6.23 petang.

Ketibaan konvoi terbabit telah disambut oleh wakil Residen Sri Aman, Zaidi Sarkawi, Pegawai Penerangan Bahagian Sri Aman / Betong, Saini Bojeng, Pegawai Penerangan Daerah Sri Aman, Fachrio Ferdian Shah dan tetamu khas yang lain.

Sebaik sahaja tiba, para peserta konvoi kembara, para tetamu khas dan penduduk Kampung Muhibah telah menunaikan solat sembahyang Isyak sebelum berbuka puasa di masjid berkenaan.

Majlis kemudiannya diteruskan lagi dengan Program Touching Point apabila seramai 15 orang anak yatim dari Rumah Kanak-Kanak Ajibah Abol, Sri Aman menerima sumbangan berupa hamper di masjid tersebut.

Program juga turut diserikan lagi dengan solat sembahyang tarawih sebelum bermulanya majlis simbolik penyerahan Bendera Jalur Gemilang di masjid berkenaan sekitar jam 9.30 malam.

Konvoi Kembara Merdeka Jalur Gemilang Ramadhan 2011 terbabit kemudiannya meneruskan jelajah mereka ke Masjid Besar Saratok pada jam 9.30 pagi hari ini menerusi upacara pelepasan yang berlangsung di Pejabat Penerangan Sri Aman.

Terdahulu Konvoi Kembara Merdeka Jalur Gemilang Ramadhan 2011 telah bermula dari Bangunan Pejabat Penerangan Bahagian Kuching kelmarin sebelum mereka menamatkan jelajah terbabit di Pekan Weston, Sepitang Sabah pada 15 Ogos ini.

Tamat.

Isnin, 29 Ogos 2011

11 di kanowit sarawak - Google Blog Search

11 di kanowit sarawak - Google Blog Search


RMK-10: RM160 juta untuk pembangunan pendidikan MARA <b>di</b> <b>...</b>

Posted: 26 Aug 2011 10:53 PM PDT

SUMBANGAN RAYA: Shafie (dua kiri) dan Abang Johari (kiri) menyampaikan sumbangan raya kepada penerima.

Ia adalah peruntukan di bawah MARA bagi tujuan pembangunan pendidikan di Sarawak

KUCHING: Kerajaan persekutuan telah memperuntukkan kira-kira RM160 juta di bawah Majlis Amanah Rakyat (MARA) bagi tujuan pembangunan pendidikan di Sarawak.

Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Seri Mohd Shafie Apdal berkata, peruntukan yang disalurkan melalui Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10) itu merangkumi penubuhan beberapa pusat GIATMARA di seluruh negeri.

"Ia meliputi penubuhan pusat GIATMARA seperti di Kanowit, Limbang, Hulu Rajang, Igan, Lanang dan Bandar Kuching.

"Ia termasuk program pembesaran dan peningkatan melibatkan 12 pusat GIATMARA di Sarawak," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis menyampaikan sumbangan raya dan buka puasa yang dihadiri Menteri Perumahan dan Pembangunan Bandar Datuk Amar Abang Johari Tun Abang Openg dan Ahli Parlimen Petra Jaya Datuk Fadillah Yusof di Institut Kemahiran MARA di sini, malam semalam.
Usaha itu, kata Shafie sejajar dengan kehendak kerajaan untuk mempertingkatkan pengetahuan dan pendidikan anak-anak di negara ini.

"Pastikan anak-anak kita berpengetahuan untuk menyumbang kepada pembangunan negara dan bangsa," katanya sambil menambah ia juga sebagai persediaan menghadapi cabaran gelombang ekonomi dan politik negara.

Shafie dalam pada itu memberitahu bahawa kerajaan persekutuan, selain itu turut meluluskan sebanyak 183 permohonan di negeri ini sebagai program keusahawanan MARA.

Ia kata beliau bagi Skim Pembiayaan Kontrak Ekspres (SpiKE) dan Pembiayaan Peningkatan Perniagaan (3P) dengan melibatkan hampir RM15 juta peruntukan.

"Salah satu daripada usaha yang turut dilakukan oleh kementerian adalah usaha membaik pulih rumah dan kediaman penduduk miskin termasuk di Kuching," tegasnya.

Menurut beliau lagi, program yang dijalankan GIATMARA dengan memberi bantuan baik pulih rumah adalah sebahagian daripada komitmen kerajaan untuk menghulurkan bantuan agar kediaman rakyat termiskin dibela sewajarnya.

Tambahnya, beliau telah mengarahkan kepada pihak GIATMARA untuk mengenal pasti dan mengesan masyarakat yang perlu dibantu melalui projek Bina Baru (BB) dan Baik Pulih (BP) di bawah Program Bantuan Rumah (PBR) GIATMARA.

"Pada tahun ini, bagi projek BB kita anggarkan sebanyak 128 buah rumah disiapkan manakala projek BP pula melibatkan sebanyak 965 buah rumah di seluruh Sarawak," kata Shafie.

Turut hadir Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Samariang Sharifah Hasidah Sayeed Aman Ghazali, ADUN Pantai Damai Dr Abdul Rahman Junaidi dan ADUN Demak Laut Dr Hazland Abang Hipni.

- UB

11 di kuching sarawak - Google Blog Search

11 di kuching sarawak - Google Blog Search


Dari KacaMata IYRIN: Tempat-tempat menarik <b>di Kuching</b>, <b>Sarawak</b>

Posted: 18 Aug 2011 11:41 PM PDT

Biasa nya kalau sebelum pergi traveling, I suka buat sendiri online research mengenai tempat yang akan dilawati nanti. I lebih suka berjalan sendiri tanpa menggunakan tourist guide mahupun driver. Travel sendiri ni lagi terasa adventure dan tak terikat sangat dengan sebarang aktiviti. Bebas nak buat apa pun.

 

Macam sebelum ni I pergi Bandung pun main gamble je. Pusing-pusing cari jalan sendiri.

 

Tempat-tempat ni memang wajib kena pergi kalau melancong ke Sarawak.

 

1. Sarawak Culture Village

Culturalvillage

I dah buat entry pasal Cultural village atau muzium hidup (bukan macam night at the muzium ye) masa pergi Kuching last month. Boleh baca kat SINI.

 

Apa yang best sangat Sarawak Cultural Village ni?

Kita boleh belajar pelbagai jenis benda baru. Dari segi kebudayaan, music, makanan, rumah panjang yang berbeza, agama dan pelbagai lagi yang menarik.

 

  • Sarawak Cultural village terletak kira-kira 35KM dari Kuching dan berhampiran Gunung Santubong. Kira-kira 45 minit drive. Cara nak pergi ke sana boleh la drive sendiri (kereta sewa), sewa teksi, driver atau pun melalui tourist guide. Ada juga sesetengah hotel menyediakan free shuttle van untuk ke sana. Yang ni kena check la dengan Hotel ada di sediakan ke tak. Macam 360 hotel yang I sewa dulu ada service ni. Tapi first come first serve la.  

 

Culturalvillage63

Entrance Fee:

Adult RM60

Student: RM15 (with student card)

Senior citizen: RM30

Waktu untuk show:

11.00 pagi & 4.00 petang.

 

 

Make sure datang pada masa show ni. Sebab pelancong akan di persembahkan dengan pelbagai bentuk tarian mengikut budaya masing-masing. Persembahan ni memang wajib kena tengok. Aksi menyumpit pun ada sekali.

  • Di dalam ni terdapat 7 jenis buah rumah yang melambangkan kebudayaan dan etnik yang berbeza. Antara rumah yang ada ialah:

 

  • ° Rumah Cina
  • ° Rumah Melayu
  • ° Rumah Melanau
  • ° Rumah Orang Ulu
  • ° Rumah Penan
  • ° Rumah Iban
  • ° Rumah Bidayuh

 

 

  • Rumah-rumah ni dibina dengan amat menarik sekali dan memang menyerupai bentuk rumah yang asal. Bila masuk kedalam rumah-rumah tersebut, kita akan di bawa untuk mendalami kebudayaan kaum masing-masing. Believe me, you'lls tak akan rasa bosan punya masuk sini. Experience yang sangat priceless!

 

Recommendation: Highly recommended

2. Semenggoh Wildlife Centre

semenggoh16

Semenggoh terletak kira-kira 25km dari bandar Kuching. Untuk ke Semenggoh, ada di sediakan public transportation. Sesetengah hotel ada menyediakan shuttle van yang direct terus ke sini. Macam 360 hotel yang I duduk tempoh hari, ada menyediakan free shuttle van.

Entrance fee:

RM3

Feeding Time:

9:00 pagi – 10:00 pagi & 3:00 petang – 4:00 petang.

Orang Utan bukan duduk di dalam sangkar sebaliknya akan di biar kan bebas berkeliaran di dalam hutan.  Sebab itu laj kena datang masa feeding time. Time ni baru akan dibenarkan pelawat untuk masuk ke kawasan feeding dan lihat sendiri Orang utan secara dekat. But don't put so much expectation ye. Ada masa nya orang utan ni tak keluar mungkin sebab dah kenyang makan buah-buahan yang ada dalam hutan especially pada musim buah.

I managed to see 4-5 orang utan masa I datang tempoh hari. Sangat menarik sebab boleh tengok aksi dari orang utan mengopek kelapa, makan dan bergayutan. Memang tak akan jemu langsung.

 

Recommendation: Highly recommended

 

3. Pasar Serikin

serikin06

Untuk kaki shopping sekalian, kalau pergi ke Kuching mesti kena singgah Serikin yang terletak berhampiran sempadan Kalimantan iaitu di daerah Bau. Kira-kira 80km dari bandar Kuching. Kampung Serikin ni tersangat la glam dengan kedai yang di buka pada weekend. Kebanyakkan peniaga adalah dari Indonesia dan barang dagangan semua memang dari sana.

Pasar Serikin dibuka pada hari Sabtu dan Ahad saja dari jam 7.00 pagi sehingga 2.00 petang

Antara barangan jual beli kat sana seperti:

° Telekung

° pakaian dewasa & kana-kanak

° Tudung

° kain

° Handbag

° handicrafts

° Jamu

° etc

serikin39

Barang-barang dari Indonesia ni boleh di dapati dengan harga yang murah..ni orang yang kata. Tapi aku kata..barang tak la murah mana pun dan kebanyakkan kedai kat situ jual barang yang lebih kurang sama. Lagi satu panas terik kat sana. I tak banyak membeli pun masa pergi sana tempoh hari. Tak berapa minat la sana.

  

Lagi satu, Pasar Serikin ni terletak berhampiran beberapa kawasan pelancongan seperti Tasik Bi-ru, Gua Angin dan Gua Farry. So lepas penat bershopping boleh la singgah ke destinasi tersebut.

Recommendation: Nak pergi pun boleh, tak pergi pun tak apa.

Cukup la sampai sini. Nanti I sambung lagi tempat-tempat yang menarik di Kuching. Ada banyakkkk lagi…Tunggu yer :)

p/s: recommendation tu mengikut kesukaan, minat dan citarasa I. Mungkin ada yang suka, ada yang kurang gemar. Different people different taste.

Share This Post to Others:

11 di marudi sarawak - Google Blog Search

11 di marudi sarawak - Google Blog Search


Gerbang Tempur Puteri UMNO (Malaysia): Kesihatan : Buktikan Apa <b>...</b>

Posted: 26 Aug 2011 02:43 AM PDT


Pembangkang boleh 'auta' atau tabur janji apa sahaja, tetapi hakikatnya kerajaan Barisan Nasional memperuntukkan antara RM14 bilion dan RM16 bilion setahun untuk menyediakan perkhidmatan kesihatan untuk rakyat, kata Menteri KEsihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai.
Katanya peruntukan itu menampung kira-kira 98 peratus kos perkhidmatan kesihatan dan kerajaan komited untuk menyediakan lebih banyak kemudahan kesihatan untuk rakyat jelata.
Sementara itu, dalam perkembangan berkaitan, komitmen kerajaan BN kepada kesihatan rakyat termasuk di kawasan pendalaman ditunjukkan selepas penduduk Kinabantangan Sabah akan menikmati perkhidmatan klinik bot 1Malaysia selewat-lewatnya hujung tahun ini.
Sebelum ini, penduduk berhampiran Sungai Baram di Marudi, Sarawak , telah menikmati kemudahan serupa April lalu.
Timbalan Menteri Kesihatan Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin berkata pihaknya kini dalam proses untuk merealisasikan perkhidmatan klinik bot Sungai Kinabatangan, yang mensasarkan penduduk kampung di sepanjang pinggir sungai itu dan kawasan Sukau.
"Kami tidak mempunyai satu rangka masa... diharapkan pada penghujung tahun tetapi kami harap lebih awal dari waktu itu," katanya.
Seperti klinik bot pertama di Marudi, Rosnah berkata bot bagi perkhidmatan di Kinabatangan itu akan dibiayai Yayasan 1Malaysia Development Berhad (1MDB).
"Untuk perkhidmatan itu, kita tempatkan seorang doktor, yang dibantu oleh beberapa petugas lain seperti pembantu perubatan, jururawat am, doktor gigi dan ahli farmasi," katanya.
Petikan Agenda Daily
p/s : Puak pembangkang sudah gila meroyan dan dah jadi guru Yahya pula. Rupanya guna ayat mudah pun tak faham. Lawak jer..

11 di sarikei sarawak - Google Blog Search

11 di sarikei sarawak - Google Blog Search


<b>SARAWAK</b> KU: <b>Sarikei</b>

Posted: 21 Jun 2011 07:47 AM PDT

SARIKEI

Sarikei merupakan salah satu daripada sebelas bahagian di Sarawak (dahulu dikenali sebagai Bahagian Keenam). Di bawah pentadbiran bahagian Sarikei terdapat empat buah daerah kecil iaitu bandar Sarikei, Maradong, Julau dan Pakan.
Bandar Sarikei terletak di tepi sungai Rajang yang merupakan sungai terpanjang di Malaysia. Sarikei didiami oleh pelbagai etnik yang terdiri daripada kaum Cina, Iban, Melanau dan Melayu.
Pekan-pekan kecil di dalam daerah Sarikei termasuklah Pakan, Bintangor, Jaka, Belawai dan Tanjung Manis. Kedudukan bandar Sarikei di tengah-tengah menjadikannya bandar persinggahan bagi mereka yang dalam perjalanan dari Kuching ke Sibu yang dihubungi melalui jalan raya ataupun melalui pengangkutan sungai dengan menaiki bot ekspres. Terdapat juga perkhidmatan pengangkutan bas awam dari Kuching ke Sarikei dan seterusnya ke Sibu.
Sarikei amat sinonim dengan produk tanaman buah nenas Sarikei. Selain daripada itu, Sarikei juga terkenal dengan hasil buah dabai dan buah durian. Bandar ini menjadi pusat pemasaran sesar unjur, sejenis makanan popular di kalangan kaum Melanau.

11 di lubok antu sarawak - Google Blog Search

11 di lubok antu sarawak - Google Blog Search


Dr Rayong enggau Nyalau ngamatka danji <b>di</b> Pelasok | BorneoPost <b>...</b>

Posted: 22 Aug 2011 08:13 PM PDT

Posted on August 23, 2011, Tuesday

ENGKILILI: Kaban Parlimen Lubok Antu William Nyalau ak Badak enggau Kaban Kunsil Nengeri (ADUN) Engkilili Dr Johnical Rayong Ngipa udah nyuaka tulung perintah RM209,500 kena nyeruri 419 pintu bilik ari 18 kayu rumah panjai ba Pelasok.

Ari duit tulung nya dia tiap ruang bilik diungkupka RM500.

Ku Dr Rayong, duit tulung tu disemayaka lebuh pengawa bepilih besai menua tu tadi.

Nyadi tu madangka perintah Barisan Nasional (BN) enda bebulaka semaya enggau rayat.

"Aku arapka duit tulung tu dikena meli perengka kena ngeripir rumah tauka dikena ngaduka pekara bukai ti beguna ba kita ," ku iya.

Iya bejaku munyi nya ba Pengerami Ketuai Begulai enggau Rayat ti diatur Komiti Pemansang enggau Pengelikun Genturung Pendiau (JKKK) Tr Mani, Pelasok ba Balai Raya Skim Skrang, kena Hari Enam tu tadi.

Pengerami nya udah dipejadika Kaban Parlimen Lubok Antu William Nyalau ak Badak.

Nyerumba pengerami nya, Dr Rayong udah ngungkupka belanja Projek Mit Pemansang Menua Pesisir (MRP) RM300 sepintu, lalu Nyalau meri RM1000 sepintu ngagai 36 pintu bilik ba rumah panjai Mani, Pelasok kena nulung sida serumah ngaga rumah baru sepengudah rumah lama sida iya dituntung penusah angus dalam taun 2008 suba.

Ku Dr Rayong, penegap politik enggau penyerakup rayat nyadika tulang belakang pemujur semua projek pemansang ba menua tu.

Dua pekara tu pemadu beguna ngambika perintah ulih bejalaika mayuh bengkah projek pemansang ungkup rayat sekalika ba kandang nengeri tauka menua pesisir.

Ku iya, menua pesisir agi begunaka projek pemansang ari perintah BN. Berindik ari kededua kebuah nya tadi patut dipegai kena ngerembaika pemansang ba menua tu.

"Aku minta semua rayat enda ngira penatai, bansa enggau jalai pengarap patut bekerejasama nentuka semua agenda pemansang ari perintah terus diberi sereta diterima ba DUN Engkilili tu ila," ku iya.

Sama bisi enggau ngulu pengerami nya Pemesai ari Opis Pelilih Mit menua Lubok Antu Encik Jack Aman anak Luat, bala raban opis Pelilih Mit Menua Engkilili enggau bala ketuai raban bansa ba genturung menua Engkilili.

Ahad, 28 Ogos 2011

11 di kuching sarawak - Google Blog Search

11 di kuching sarawak - Google Blog Search


Tertunailah Hasrat <b>Di</b> Hati: Best Gak Pullman Hotel <b>Kuching</b>, <b>Sarawak</b>

Posted: 06 Aug 2011 06:17 PM PDT

Bertolak dari rumah pukul 4.30 pagi ke rumah adik di Shah Alam sebab hb tak boleh hantar, adik hantar ke KLIA dulu sebab Firdaus naik flight pukul 7.45 pagi sementara akak dan Imran naik di LCTT , adik lelaki akak bawa balik kereta ke rumah beliau.

Sepatutnya Yana yang pergi ke Kuching bersama Firdaus tapi dek kerana Yana kena balik awal ke India terpaksalah akak menggantikan belau . Kena bawa Imran sebab tak ada orang nak uruskan dia kat umah. Oleh sebab tiket firefly dah mahal , terpaksalah kami naik Air Asia, kiranya percutian ni tak di rancang.

Nasib baiklah penerbangan ikut jadual dan akhirnya sampai ke Airport Kuching dekat pukul 10.30 pagi.Bila naik Air Asia kenalah naik dan turun tangga termasuklah di Airport Kuching, sape yang bawa hand carry sampai 2 beg dan berat giler, memanglah payah terutama yang dah berusia.

Seksa akak tenguk dia orang angkat beg sebab malas nak bayar lebih. Nasib baik beg pakaian akak Firdaus yang bawa, kalau idak payahlah juga.

Masuk ke Sarawak rupanya cam kita masuk ke negara lain ek. Kena bagi ic/passport dan dapat pass lawatan sosial yang kena simpan dan dipulangkan semula bila hendak kembali ke Kuala Lumpur.

Alhamdulliah Ummiross dan suami dah sedia menunggu kami dan menghantar kami ke hotel. Terima kasih buat mereka suami isteri. Kalau naik teksi selalunya dalam RM25-30 sebab dekat.

Selepas tu beliau pulang dan alhamdulliah sebab dapat check in awal dalam pukul 12.00 tengahari dan kami di berikan bilik deluxe. Bestnya...

Imran memang happy sebab boleh berendam kat dalam bath tub. Dia tak sabar nak gi mandi kat kolam renang tapi akak tak kasi sebab tengahari mana boleh mandi manda kat situ. Orang tua kata banyak setan time sebegitu..

Dah memang jadi tabiat Imran semua nak di sentuh.

Ingatkan bolehlah layan internet dalam bilik sepanjang masa, rupanya untuk

1 jam sahaja, lepas tu kena bayar RM50.00 untuk 24 jam.

Bila tenguk katil terus lepak sebab mengantuk dan letih sebab keluar dari rumah awal pagi. Perut masih kenyang sebab makan dalam flight.

Dalam pukul 3.00 petang baru terjaga..kami jalan-jalan cari makan sebab perut dah lapar. Pullman Hotel dekat ajer dengan Hotel Hilton dan Tune Hotel.. tenguk kat Water Front cam tak ada kedai makan masa tu.

Dekat dengan tune hotel kami jumpa shopping complex dan kami makan makanan segera kat situ. Beli jajan di sebuah supermarket dan pulang semula ke bilik.

Imran dah bising nak mandi manda..layankan ajerlah budak kecik ni...orang tak ramai sebab weekday, yang ada cuma pelancung asing..tapi seksalah mata tenguk pempuan omputih pakai seksi

Mereka ashik menjemurkan diri sementara akak cari tempat teduh sambil baca novel

Ada gak gim di sini..

Oleh sebab hotel ni best, kami tak ke mana-mana pun pada hari pertama sampai, Firdaus gi beli nasi penyet yang sodap, sementara akak lepak kat lobby update blog.

11 di simunjan sarawak - Google Blog Search

11 di simunjan sarawak - Google Blog Search


PROGRAM PERASMIAN MENUAI PADI HUMA <b>DI</b> <b>...</b> - Zon Borneo

Posted: 22 Mar 2011 08:17 PM PDT

LAWATAN PENGARAH URUSAN 1 HPA IND. SDN. BHD. KE LADANG TANAMAN PADI HUMA

PERASMIAN MENUAI PADI

ACARA MEMPROSES PADI HUMA

AlhamduliLLAHirabbil 'alameen,
Pada Ahad 20 Mac 2011 yang lepas, rombongan Pengarah Urusan HPA Industries Sdn Bhd, Tuan Haji Ismail Haji Ahmad telah berkunjung ke Simunjan, Sarawak untuk Majlis Perasmian Menuai Padi Huma HPA. Antara yang turut hadir adalah Pengurus Besar R&D HPA, En Abdul Ghani Hussein, wartawan IKON serta tidak ketinggalan juga – Kumpulan UNIC!

Antara acara menarik yang berlangsung pada hari itu adalah Tuan Pengarah Urusan sendiri yang sudi turun padang mengikuti demonstrasi menuai padi (bahasa Iban – ngetau) selama lebih daripada setengah jam di tanah bertuah tersebut. Program kemudiannya terus beralih tempat ke Dewan Masyarakat Semalatong, Simunjan di mana kemuncak perasmian pada hari itu adalah demonstrasi melerai padi (ngunjun), menampi, mengisar dan menumbuk padi (nutok) yang turut disertai sendiri oleh Tuan Pengarah Urusan.

"Produk Halal Tanggungjawab Bersama"

11 di samarahan sarawak - Google Blog Search

11 di samarahan sarawak - Google Blog Search


Bantuan TBS akan perhebat aktiviti <b>di</b> bulan Ramadan | BorneoPost <b>...</b>

Posted: 17 Aug 2011 08:01 PM PDT

Posted on August 18, 2011, Thursday

SAMARAHAN: Wakil-wakil jawatankuasa masjid dan surau di bahagian Samarahan bersyukur dan berterima kasih dengan bantuan daripada pihak Tabung Baitulmal Sarawak (TBS).

Menurut wakil Surau Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Samarahan, Izam Abdul Rahman bantuan tersebut adalah perkara yang baik khususnya untuk surau-surau yang tidak mempunyai pendapatan.

Katanya, bantuan tersebut boleh digunakan untuk memperhebatkan aktiviti-aktiviti di surau-surau sepanjang bulan Ramadan.

"Bagi Surau IPD Samarahan, ia akan digunakan untuk membeli cenderahati yang diberikan kepada imam dan bilal serta peserta tadarus.

"Selain itu, ia boleh digunakan untuk menganjurkan aktiviti berbuka bersama pemimpin polis dan sebagainya," katanya.

Menurut wakil Surau Kampung Rebak Borhan Lanjo, beliau sangat gembira dengan penerimaan bantuan tersebut.

Katanya, seperti biasa setiap tahun, wang tersebut akan digunakan untuk membeli kain pelekat dan kain batik untuk diberikan kepada peserta-peserta tadarus.

Bagaimanapun, beliau berkata adalah lebih baik sekiranya bantuan dapat diberikan lebih awal supaya dapat membeli barang-barang tersebut lebih awal.

Selain digunakan untuk penganjuran aktiviti-aktiviti surau, bantuan tersebut sedikit sebanyak dapat meringankan beban jawatankuasa surau untuk tujuan penyelenggaraan dan sebagainya.

Menurut Tambi Kar yang merupakan wakil jawatankuasa Surau Darul Makmur Semarak Hilir yang turut ditemui, selain bantuan daripada TBS,pihaknya turut menerima bantuan daripada wakil rakyat.

Katanya, wang-wang bantuan yang diterima selain digunakan untuk penganjuran aktiviti, ia turut digunakan untuk tujuan penyelenggaraan surau di kampungnya.

"Wang bantuan yang kami terima selama ini turut kami gunakan untuk membayar bil air dan bil elektrik," jelasnya.

Semalam, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Asajaya Abdul Karim Hamzah telah menyerahkan wang bantuan daripada TBS berjumlah RM117,000 kepada 117 penerima.

Wang tersebut diagihkan setiap tahun bertujuan untuk membantu dari segi kewangan bagi membiayai aktiviti-aktiviti yang dianjurkan oleh masjid dan surau semasa bulan Ramadan.

Sementara itu, menurut sebuah siaran akhbar dari pihak TBS, setakat ini mereka telah mengagihkan sebanyak RM13.4 juta setakat 31 Julai 2011.

Bantuan-bantuan tersebut diagihkan melalui tiga program utama iaitu Program Mengukuhkan Tradisi Keilmuan (PMTK), Program Memantapkan Kebajikan Ummah (PMKU) dan Program Membangunkan Institusi Islam (PMII).

Hadir sama semalam adalah Residen Bahagian Samarahan Roziah Morshidi dan Pegawai Daerah Samarahan Mohd Ainnie Wahab.

ads