Jumaat, 8 April 2011

Edisi Semasa

Edisi Semasa


Kosmo Online

Posted: 08 Apr 2011 07:45 AM PDT

Kosmo Online


Mayat wanita bogel warga China ditemui

Posted:

Mayat wanita bogel warga China ditemui

Mayat wanita bogel warga China ditemui

08/04/2011 8:09pm

SEREMBAN – Mayat seorang wanita warga China yang bogel dan kepalanya ditutup dengan selimut ditemui di kediaman sewanya di sebuah rumah kedai di Taman AST di sini hari ini.

Menurut Ketua Polis Daerah Seremban, ACP Saiful Azly Kamaruddin, terdapat juga kesan lebam pada leher mangsa yang dipercayai dijerut dengan selimut tersebut.

Mayat mangsa yang berusia lingkungan 30-an ditemui kira-kira 3 petang oleh pemilik premis itu.

"Mangsa dipercayai sudah mati lebih daripada tiga hari berdasarkan keadaan mayatnya yang sudah berbau.

"Mayat mangsa dijumpai oleh pemilik premis berkenaan yang kebetulan datang ke rumah kedai itu untuk menyembur racun serangga," kata Saiful Azly. – Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

APMM tahan empat nelayan indonesia

Posted:

APMM tahan empat nelayan indonesia

APMM tahan empat nelayan indonesia

08/04/2011 7:08pm

GEORGETOWN – Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) menahan empat nelayan Indonesia ketika mereka leka menangkap ikan berhampiran Pulau Kendi awal hari ini.

Ketua Penguatkuasaan Daerah Maritim 2 Pulau Pinang, Komander Maritim Robert Teh Geok Chuan berkata, kesemua mereka yang berusia antara 16 dan 19 tahun itu ditahan kira-kira pukul 3 pagi.

"Hasil pemeriksaan mendapati bot tersebut datang dari Belawan, Indonesia dan kesemua tekong dan awak-awak itu tidak mempunyai dokumen perjalanan yang sah," katanya dalam satu kenyataan di sini.

Katanya, mereka ditangkap mengikut Akta Perikanan 1985 kerana memasuki perairan negara Malaysia untuk menangkap ikan secara tidak sah.

Selain itu, kumpulan nelayan tersebut juga didapati melanggar Akta Imigresen 1959 kerana tidak mempunyai dokumen pengenalan diri dan perjalanan yang sah. – Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Dua lelaki samun salun rambut

Posted:

Dua lelaki samun salun rambut

Dua lelaki samun salun rambut

08/04/2011 7:06pm

IPOH – Dua lelaki masing-masing bersenjatakan parang melarikan wang tunai RM1,000 dan empat buah telefon bimbit dari sebuah salun rambut selepas berpura-pura untuk menggunting rambut di Taman Perpaduan, Tambun semalam.

Ketua Polis Daerah Ipoh, ACP Azisman Alias berkata, dalam kejadian pada 7.45 petang semalam, dua lelaki itu mengugut akan mencederakan pekerja dan pelanggan dengan parang sekiranya membuat bising.

Selepas menyamun dua lelaki berusia dalam lingkungan 20-an itu kemudian melarikan diri dengan sebuah motosikal, manakala pekerja dan pelanggan terbabit tidak dicederakan, katanya ketika dihubungi hari ini.

Azisman berkata, pemilik salun kemudian membuat laporan polis selepas kejadian itu. – Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Harian Metro: Mutakhir

Posted: 08 Apr 2011 07:12 AM PDT

Harian Metro: Mutakhir


Bekas pegawai bank dihukum dedah maklumat akaun

Posted: 08 Apr 2011 03:47 AM PDT

KUALA LUMPUR: Seorang bekas pegawai bank dipenjara dua hari dan didenda RM20,000 oleh Mahkamah Sesyen, hari ini, selepas mengaku bersalah atas tuduhan mendedahkan maklumat akaun-akaun Timbalan Menteri Pendidikan, Datuk Dr Wee Ka Siong kepada orang lain pada Februari tahun lalu.

Hakim S M Komathy Suppiah membuat keputusan itu terhadap K Jeyamary, 34, yang kemudian mengarahkan tertuduh menjalani hukuman bermula hari ini.


Komathy turut memerintahkan tertuduh dipenjara tiga bulan sekiranya gagal membayar denda itu, bagaimanapun beliau membenarkan tertuduh menjelaskan denda itu secara ansuran lima kali.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pakatan pembangkang lancar manifesto

Posted: 08 Apr 2011 03:42 AM PDT

SIBU: Pakatan pembangkang, Parti Keadilan Rakyat(PKR)-DAP-PAS, hari ini, mengumumkan manifesto bertemakan `Jom Ubah Sarawak', yang menggariskan 10 dasar, secara serentak di sini dan Kuching.

Presiden PKR, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, pemimpin veteran DAP, Lim Kit Siang, Anggota Jawatankuasa Kerja PAS Pusat Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin melancarkan bersama manifesto itu di Kuching. Di Sibu, Pengerusi DAP Sarawak Wong Ho Leng, mewakili pakatan pembangkang mengumumkan 10 dasar berkenaan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Harian Metro: Setempat

Posted: 08 Apr 2011 03:46 AM PDT

Harian Metro: Setempat


Acu pistol tiruan

Posted: 07 Apr 2011 10:44 AM PDT

SHAH ALAM: Seorang lelaki terpaksa berputih mata selepas ditahan polis ketika melarikan sebuah kereta milik seorang lelaki berbangsa Cina yang baru disamunnya, kelmarin.

Dalam kejadian pada kira-kira jam 9 malam itu, mangsa yang berada dalam kereta di hadapan rumahnya di Kota Kemuning di sini didatangi suspek yang mengetuk cermin tingkap keretanya.


Ketua Polis Selangor, Datuk Tun Hisan Tun Hamzah berkata, sejurus mangsa membuka tingkap, suspek berusia 30 tahun mengacukan pistol tiruan ke arahnya.

Menurutnya, mangsa akur dengan arahan suspek yang mengarahkannya menyerahkan Honda Accord berkenaan sebelum suspek memecut melarikan diri.

"Mangsa terus melaporkan kejadian di Pondok Polis Kota Kemuning dan kami menahan suspek yang ketika itu sedang memasuki Plaza Tol Sri Muda, Lebuhraya Kemuning-Shah Alam (LKSA) kurang 20 minit selepas kejadian.


"Hasil siasatan mendapati suspek berasal dari Taman Selayang Utama, Batu Caves dekat sini dan siasatan lanjut akan dilakukan bagi mengetahui ke mana suspek mahu membawa kenderaan ini kerana sesetengah penjenayah diupah untuk melakukan kegiatan itu," katanya pada Majlis Pemberian Sijil Penghargaan Kepada Anggota di Balai Polis Seksyen 15 di sini.


Seramai tiga anggota dari Pondok Polis Kota Kemuning diberi sijil penghargaan kerana bertindak pantas menyelesaikan kes samun itu ialah Konstabel Mohd Lan Basah, Lans Koperal Saifuaad Salman dan Lans Koperal Zygmantovich anak Kluni.

Antara barang lain yang ditemui bersama suspek ialah sepucuk pistol tiruan mirip Victor, pemutar skru dan telefon bimbit.


Suspek direman sehingga 13 April ini dan kes disiasat dibawah Seksyen 395/397 Kanun Keseksaan.

Tun Hisan berkata, polis Selangor akan terus memberi tumpuan kepada kecurian kenderaan di negeri itu yang dilaporkan semakin meningkat.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

3 kaki gaduh dicekup

Posted: 07 Apr 2011 10:40 AM PDT

KUALA LUMPUR: Penahanan seorang lelaki berusia 27 tahun bersama sepucuk pistol jenis Baretta dan sebilah parang di sebuah taman perumahan di Setapak, di sini, kelmarin, membuahkan hasil apabila dua lagi rakan subahatnya ditahan tidak lama kemudian.

Dua lagi rakannya masing-masing berusia lewat 20-an ditahan di Serdang dan kumpulan itu dipercayai terbabit dalam beberapa kes pergaduhan di sekitar Lembah Klang.


Dalam kejadian kira-kira jam 5 pagi itu, polis menerima aduan daripada orang awam mengatakan akan berlaku satu pergaduhan membabitkan dua kumpulan di kawasan perumahan berkenaan.

Menurut sumber polis, beberapa anggota kemudian dihantar ke lokasi kejadian bagi memantau keadaan sebelum melakukan pemeriksaan terhadap individu yang mencurigakan di kawasan berkenaan.


"Bagaimanapun, seorang lelaki yang memandu sebuah kereta jenis Wira Aeroback masuk ke kawasan berkenaan. Suspek yang menyedari kehadiran polis terpaksa berlagak tenang dan masuk ke kawasan berkenaan seperti tiada apa yang berlaku.


"Biarpun cuba berlagak tenang, anggota polis yang curiga dengan kehadiran suspek menahannya sebelum melakukan pemeriksaan ke atas badan dan keretanya.

"Anggota polis kemudian menemui sepucuk pistol bersama 10 peluru hidup dan sebilah parang disembunyi bawah kerusi penumpang dalam keretanya," katanya.


Sumber itu berkata, suspek kemudian ditahan dan dibawa ke Balai Polis Setapak, di sini, untuk siasatan dan tindakan lanjut.

Difahamkan, pemeriksaan lanjut, polis mendapati kereta dipandu suspek adalah kereta curi dan menggunakan nombor pendaftaran palsu.


Katanya, hasil soal siasat, dua lagi rakan suspek berjaya ditahan di Serdang.


Semua suspek kini direman tujuh hari bagi membantu siasatan.


Sementara itu, Ketua Polis Sentul, Asisten Komisioner Zakaria Pagan ketika dihubungi, mengesahkan penahanan ketiga-tiga suspek dan memberitahu siasatan lanjut sedang dilakukan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Berita Harian: Mutakhir

Posted: 08 Apr 2011 03:28 AM PDT

Berita Harian: Mutakhir


Jemaah haji, umrah perlu beli skim takaful

Posted: 08 Apr 2011 03:10 AM PDT

Mutakhir

KUALA LUMPUR: Umat Islam perlu membeli skim takaful haji dan umrah daripada Persatuan Ejen-ejen Pelancongan dan Pengembaraan Malaysia (MATTA) sebelum menunaikan ibadat itu.

Presiden MATTA, Datuk Mohd Khalid Harun, berkata skim itu diwajibkan bagi melindungi keselamatan dan harta benda mereka semasa menunaikan ibadat itu.

"Malah keperluan sedemikian bagi perlindungan inklusif adalah penting apabila berlaku kejadian yang tidak diingini dan apabila mereka memerlukan rawatan perubatan dan bantuan lain semasa berada di seberang laut. "Pelan ini dapat membantu bagi menyediakan perlindungan kepada mereka. Kami mahu umat Islam berasa tenang semasa berada di luar negara," katanya kepada pemberita selepas majlis menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) antara MATTA dan Hong Leong Takio Marine Takaful Bhd (HLTM Takaful) di sini, hari ini.

MATTA diwakili Mohd Khalid manakala HLTM Takaful diwakili Pengurus Besar bagi Pengurusan salurannya Abdul Khalid Salleh.

Harga skim itu bermula dengan kadar paling rendah RM40 dan disediakan di bawah tiga pelan berasingan iaitu pelan asas skim takaful kemalangan individu haji dan umrah MATTA, Pelan Premium dan pelan premium tambahan.

Ia menyediakan pemindahan perubatan kecemasan, penghantaran balik jenazah, perlindungan perbelanjaan perubatan, elaun pengebumian dan "Badal Haji" (mengerjakan haji bagi pihak orang yang telah meninggal dunia dan individu yang cacat kekal).
Abdul Khalid berkata, skim itu memenuhi syarat yang ditetapkan Kementerian Pelancongan mengikut Seksyen 6(1A) Akta Industri Pelancongan 1992. - BERNAMA

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

APMM tahan 4 nelayan Indonesia

Posted: 08 Apr 2011 02:48 AM PDT

Mutakhir

GEORGETOWN: Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) menahan empat nelayan Indonesia ketika mereka leka menangkap ikan berhampiran Pulau Kendi awal hari ini.

Ketua Penguatkuasaan Daerah Maritim 2 Pulau Pinang, Komander Maritim Robert Teh Geok Chuan, berkata semua mereka yang berusia antara 16 dan 19 tahun itu ditahan kira-kira 3 pagi.

"Hasil pemeriksaan mendapati bot tersebut datang dari Belawan, Indonesia dan semua tekong dan awak-awak itu tidak mempunyai dokumen perjalanan yang sah," katanya dalam satu kenyataan disini. Katanya, mereka ditangkap mengikut Akta Perikanan 1985 kerana memasuki perairan negara Malaysia untuk menangkap ikan secara tidak sah.

Selain itu, kumpulan nelayan terbabit juga didapati melanggar Akta Imigresen 1959 kerana tidak mempunyai dokumen pengenalan diri dan perjalanan yang sah. - BERNAMA


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Dalam Negeri

Posted: 08 Apr 2011 03:19 AM PDT

Utusan Online - Dalam Negeri


Serah segera kepada Peguam Negara

Posted:

Serah segera kepada Peguam Negara

Serah segera kepada Peguam Negara

Oleh ANGELINA SINYANG
pengarang@utusan.com.my


ISMAIL Omar menyerahkan kerusi roda kepada Dr. Ardi Awang di Hospital Serdang, Selangor, sempena Hari Peringatan Polis ke-204, semalam.


KUALA LUMPUR 7 April - Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar sudah mengeluarkan arahan supaya kertas siasatan kes rakaman video seks yang didakwa melibatkan individu mirip Datuk Seri Anwar Ibrahim diserahkan segera kepada Peguam Negara sebaik sahaja ia dilengkapkan.

Ismail bagaimanapun enggan mengulas lanjut apabila ditanya adakah kertas siasatan itu sudah siap sepenuhnya dan bila ia akan diserahkan kepada Peguam Negara untuk tindakan lanjut.

"Saya kena tanya pegawai saya dahulu (tahap siasatan) dan tidak pasti ia boleh diserahkan dalam tempoh terdekat ini.

"Bagaimanapun, kita sedang berusaha menyiapkannya dan saya telah mengarahkan pasukan penyiasat dalam kes ini supaya menyerahkan kertas siasatan yang siap nanti kepada Peguam Negara," katanya pada sidang akhbar semasa mengadakan lawatan ke Hospital Serdang sempena Peringatan Hari Polis Ke-204 di sini hari ini.

Hadir sama Pengarah Hospital Serdang, Datuk Dr. Ardi Awang; isteri Ismail yang juga Pengerusi Persatuan Keluarga Polis (Perkep), Puan Sri Suriati Md. Sobri; Pengarah Jabatan Pengurusan Bukit Aman, Datuk Robiah Abd. Ghani dan Timbalan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Hadi Ho Abdullah.

Sempena lawatan tersebut, Ismail turut menyerahkan sumbangan kerusi roda, sofa dan televisyen paparan cecair kristal (LCD) daripada PDRM kepada Hospital Serdang .

Ismail berharap lawatan tersebut mampu mengeratkan lagi hubungan silaturrahim dan kerjasama polis dengan pihak hospital berkenaan.

"Polis berkhidmat untuk menjaga keselamatan rakyat termasuk kakitangan hospital dan para doktor. Menariknya, ada timbal balas dalam hal ini apabila polis yang sakit dan tidak sihat akan merujuk kepada doktor untuk dirawat," ujarnya.

Sementara itu, Dr. Ardi memberitahu, Hospital Serdang mempunyai hubungan dengan PDRM kerana bertanggungjawab mengendalikan pemeriksaan terhadap suspek yang ditangkap kerana menelan dadah di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), merawat mangsa bencana alam dan melakukan bedah siasat terhadap mangsa kes jenayah serta kemalangan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

KPN: Jangan kaitkan kematian Ahmad Sarbani dengan kes Beng Hock

Posted:

KPN: Jangan kaitkan kematian Ahmad Sarbani dengan kes Beng Hock

KPN: Jangan kaitkan kematian Ahmad Sarbani dengan kes Beng Hock

KUALA LUMPUR 7 April - Semua pihak diminta agar tidak membuat spekulasi bahawa kes kematian Penolong Pengarah Kastam Selangor, Ahmad Sarbani Mohamed di bangunan Pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Kuala Lumpur di Jalan Cochrane di sini semalam, mempunyai kaitan dengan tragedi menimpa Teoh Beng Hock.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar berkata, adalah tidak adil jika kes kematian Ahmad Sarbani dan Setiausaha Politik Exco Selangor itu dikatakan ada kaitan sedangkan proses siasatan mengenainya masih di peringkat awal.

Malah, katanya, kedua-dua kes itu mempunyai fakta yang berbeza, cuma kebetulan ia membabitkan mangsa yang menjadi saksi SPRM dan berlaku di bangunan suruhanjaya tersebut.

"Saya harap kita jangan mencampuradukkan dua kes yang berbeza ini, seolah-olah ada benda yang tidak betul sebab kedua-duanya mempunyai fakta berbeza.

"Biar proses siasatan selesai dijalankan dahulu kerana saya rasa jika kita ikut sistem yang ada di negara kita dan menghormati proses perundangan, maka kebenaran pasti berpihak kepada kita," katanya pada sidang akhbar semasa mengadakan lawatan ke Hospital Serdang sempena Peringatan Hari Polis Ke-204 dekat sini hari ini.

Beliau mengulas mengenai siasatan lanjut kes Ahmad Sarbani yang ditemui mati terjatuh dalam keadaan tertiarap di gelanggang badminton di tingkat satu bangunan Pejabat SPRM Kuala Lumpur, semalam.

Menurut Ismail, beliau sedar banyak pihak mahu mengetahui bagaimana kejadian itu berlaku termasuk pihak polis yang menjalankan siasatan.

"Namun, saya dah cakap banyak kali jangan buat spekulasi dan jangan buat andaian kerana kita tidak boleh menghukum sesuatu perkara sebelum kebenarannya diketahui," ujarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Abu Kassim tak perlu letak jawatan

Posted:

Abu Kassim tak perlu letak jawatan

Abu Kassim tak perlu letak jawatan

KUALA LUMPUR 7 April - Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Seri Abu Kassim Mohamed tidak perlu meletak jawatan malah operasi 3B yang sedang dijalankan agensi itu juga akan diteruskan.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz berkata, peletakan jawatan Abu Kassim tidak akan menyelesaikan sebarang masalah.

"Kenapa perlu beliau letak jawatan? Apa yang berlaku tidak langsung dijangka dan ia bukan kehendak SPRM.

"Saya tidak setuju dengan desakan itu. Apa yang penting kita tunggu hasil siasatan terlebih dahulu," katanya kepada pemberita di lobi Parlimen hari ini.

Ahmad Sarbani ialah antara 62 pegawai kastam yang ditahan SPRM dalam Operasi 3B pada pukul 1 petang, 1 April lepas di Pejabat Kastam, Pelabuhan Utara, Pelabuhan Klang bagi membantu siasatan rasuah, aktiviti pengubahan wang haram dan pelbagai kesalahan lain.

Mohamed Nazri berkata, kes tersebut masih dalam siasatan polis dan sebarang tindakan hanya boleh diambil selepas siasatan selesai.

Beliau menegaskan, Operasi 3B akan diteruskan demi kepentingan rakyat dan negara walaupun beberapa pihak dikatakan akan berdemonstrasi berhubung perkara itu.

Menurut Mohamed Nazri, kerajaan tiada masalah untuk mencari kebenaran berhubung punca kematian pegawai kastam itu dengan menubuhkan suruhanjaya diraja sekiranya terdapat keperluan.

"Walau berlaku piket atau protes oleh siapa sekali pun, siasatan tetap diteruskan. Kita tidak hirau kerana apa yang penting adalah kehilangan wang akibat perbuatan sesetengah kakitangan Kastam. Kakitangan yang betul, baguslah tetapi mana yang tidak betul, tindakan akan tetap diambil.

"Kerajaan tidak abaikan kes kematian ini kerana kita juga mahukan kebenaran. Jika ada suruhanjaya diraja dalam kes Teoh Beng Hock, mengapa tidak dalam kes ini? Saya rasa tiada masalah kerana ia melibatkan kepentingan umum dan saya akan bawa perkara ini ke pengetahuan Kabinet esok," katanya

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Selatan

Posted: 08 Apr 2011 03:17 AM PDT

Utusan Online - Selatan


Kaunter aduan bergerak 12 April

Posted:

Kaunter aduan bergerak 12 April

Kaunter aduan bergerak 12 April

SEREMBAN 7 April - Penduduk di sekitar daerah Jelebu di sini yang ingin menyuarakan sebarang ketidakpuasan hati terhadap pentadbiran kerajaan termasuk agensi kerajaan yang diswastakan dijemput hadir ke Dewan Majlis Daerah Jelebu di Kuala Klawang, dekat sini, Selasa depan (12 April).

Pengarah Biro Pengaduan Awam (BPA) Pejabat Melaka/Negeri Sembilan Jabatan Perdana Menteri, Ranimah Putra berkata, usaha berkenaan dijalankan menerusi penganjuran program Kaunter Aduan Bergerak Bersepadu (KABB) bagi membolehkan rakyat menyatakan aduan masing-masing.

''Aduan boleh dilakukan terus kepada pegawai BPA serta agensi dan jabatan lain melalui kaunter sementara yang disediakan di dewan berkenaan bermula pukul 2.30 petang hingga 5 petang.

''Ini termasuk aduan membabitkan sebarang tindakan pentadbiran kerajaan Persekutuan atau negeri dan juga agensi kerajaan yang telah diswastakan," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Jelasnya, antara aduan yang diterima adalah seperti kelewatan tindakan aduan, tidak adil, masalah kemudahan awam, kelemahan peraturan, salah guna kuasa atau penyelewengan.

Katanya, orang ramai juga boleh membuat aduan berhubung kegagalan mengikut prosedur, kegagalan penguatkuasaan serta kualiti perkhidmatan yang tidak memuaskan.

''Sebanyak 29 jabatan dan agensi kerajaan akan turut membuka kaunter pada program sehari ini.

''Selain itu, orang ramai juga berpeluang untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai jabatan dan agensi kerajaan melalui ruang pameran yang disediakan," ujarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Warga emas gembira dapat rumah selesa

Posted:

Warga emas gembira dapat rumah selesa

Warga emas gembira dapat rumah selesa


Khatijah Kasim, (duduk) tersenyum melihat kakitangan MBMB mengecat rumahnya pada majlis perasmian Program Bandar Raya Penyayang MBMB di Paya Rumput, Melaka, baru-baru ini.


MELAKA 7 April - Seorang warga emas, Khatijah Kasim, 81, kini boleh menarik nafas lega apabila rumah Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) yang dihuni kira-kira 15 tahun lalu di Kampung Paya Rumput di sini, telah dinaik taraf menjadi lebih selesa bagi menampung keperluan keluarga itu.

Menurut ibu tunggal itu, tiga anak, 17 cucu dan 12 cicitnya juga tidak perlu lagi tinggal berhimpit-himpit di rumah tersebut setelah ia dinaik taraf oleh Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB) di bawah program Bandar Raya Penyayang.

''Walaupun rumah anak-anak ada berhampiran, saya juga mahu cucu-cucu tinggal bersama di rumah setiap kali ada majlis perkahwinan. Namun disebabkan ruang agak sempit, kebanyakan masa, rumah ini akan tinggal kosong sahaja.

''Bagaimanapun, saya lega apabila MBMB sudi membesarkan rumah dan seterusnya memastikan kehidupan saya lebih selesa selepas ini," katanya ketika ditemui baru-baru ini.

Khatijah berkata demikian ketika ditemui pada majlis perasmian Program Bandar Raya Penyayang bagi Dewan Undangan negeri (DUN) Paya Rumput dan program Pembasmian Kemiskinan Bandar oleh Ahli Dewan Undangan negeri (ADUN) Paya Rumput, Datuk Tahir Hasan serta turut dihadiri Datuk Bandar MBMB, Zainal Abu.

Katanya, ekoran keadaan rumah yang agak sempit, rumah itu sering dibiarkan kosong tanpa penghuni kerana dia sendiri enggan tinggal bersendirian di rumah tersebut.

''Namun, selepas ruang tamu rumah dan dapur dibesarkan dan luar rumah dicat baru, saya lebih selesa dan mahu tinggal dalam rumah sahaja, sukar pula mahu tinggalkan rumah," katanya.

Sementara itu, menurut Zainal, Khatijah merupakan antara 12 keluarga miskin yang dipilih oleh MBMB di 12 DUN bagi pelaksanaan program Bandar Raya Penyayang sempena sambutan ulang tahun ke-8 MBMB pada 15 April ini.

''Program Bandar Raya Penyayang ini adalah kali kelima dan diadakan secara serentak pada 26 dan 27 Mac lalu melibatkan 13 buah jabatan di dalam organisasi MBMB,'' ujarnya.

Zainal berkata, melalui program itu, keluarga yang terpilih akan dibantu dari segi penganjuran gotong-royong meliputi aktiviti membaiki dan membersihkan kawasan rumah mereka selain memberikan sumbangan barangan makanan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Ada pasar raya kelirukan pembeli

Posted:

Ada pasar raya kelirukan pembeli

Ada pasar raya kelirukan pembeli

Oleh MOHAMMAD YASIR JAAFAR
utusanN9@utusan.com.my

TELUK KEMANG 7 April - Pengguna di sekitar daerah Port Dickson dinasihati supaya lebih berhati-hati ketika membeli-belah apabila sebuah pasar raya besar dekat sini dikesan mempamerkan tanda harga berbeza berbanding kod bar harga yang tertera pada barangan.

Ketua Cawangan Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan daerah, Yusuf Bakar berkata, taktik pasar raya itu terbongkar selepas harga sebenar barangan dikenal pasti pelanggan tidak sama dengan harga kod bar semasa diimbas di kaunter pembayaran.

''Ini mengakibatkan ramai pelanggan yang membayar lebih daripada nilai tanda harga yang dipamerkan sesuatu barangan itu.

''Kebanyakan pelanggan terutamanya yang membeli barangan dalam kuantiti yang besar sering menjadi mangsa berikutan tidak sedar yang mereka ditipu," katanya di sini hari ini.

Jelas Yusuf, kaedah licik itu mengelirukan serta merugikan pengguna, walaupun jurang perbezaan harga sesuatu barangan itu tidak terlalu tinggi.

''Berikutan kesalahan ini, kita telah mengeluarkan kompaun kepada pengusaha terbabit di bawah Akta Perlindungan Pengguna 1999 kerana mempamerkan tanda harga mengelirukan.

''Kami amat memandang serius terhadap perkara ini dan akan terus melakukan pemantauan dari semasa ke semasa bagi mengelak hak pengguna terus dicabul oleh pihak yang tidak bertanggungjawab," ujarnya.

Dalam perkembangan berasingan, Yusuf memberitahu, pihaknya berjaya mematahkan cubaan menyeludup kira-kira 8,000 liter minyak tanah di Jeti Kuala Lukut, dekat sini pada 15 Mac lalu.

''Bahan bakar yang dianggarkan bernilai hampir RM16,000 itu dipercayai cuba di seludup dari Singapura untuk dipasarkan di sini dan kes ini akan disiasat di bawah Akta Kawalan Bekalan 1961," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Utara

Posted: 08 Apr 2011 03:11 AM PDT

Utusan Online - Utara


Monyet penyeri Taman Botani

Posted:

Monyet penyeri Taman Botani

Monyet penyeri Taman Botani

Oleh MALINDA ABDUL MALIK
Utusanpenang@utusan.com.my


gelagat monyet-monyet liar turut menjadi tarikan kepada pengunjung di Taman Botani, Pulau Pinang.


PULAU PINANG 7 April - Tidak lengkap rasanya lawatan seseorang ke negeri ini jika tidak berkunjung ke Taman Botani yang terletak di Jalan Kebun Bunga.

Ia juga menjadi tumpuan penduduk di negeri ini untuk beriadah selain menikmati flora dan fauna serta tumbuhan yang telah wujud di situ lebih 100 tahun lalu.

Selain itu, gelagat monyet-monyet liar di taman itu juga menjadi salah satu tarikan tersendiri kepada pengunjung.

Haiwan-haiwan tersebut bebas berkeliaran dan jinak sehinggakan pengunjung terutama kanak-kanak boleh bermain-main sambil memberi makanan seperti kacang kepada monyet-monyet tersebut.

Tinjauan Utusan Malaysia mendapati kehadiran monyet-monyet liar itu ternyata memeriahkan suasana di Taman Botani.

Seorang pengunjung, Jasenni Yusuf, 43, berkata, meskipun monyet tersebut datang secara berkumpulan, ia tidak membahayakan selagi pengunjung tidak mengganggu mereka.

"Adakalanya, monyet bertindak agak ganas dengan merampas makanan yang dibawa oleh pengunjung, mungkin disebabkan ia terlalu lapar.

"Tidak timbul soal haiwan ini akan menyerang manusia selagi kita tidak melakukan provokasi terhadapnya," ujar beliau.

Seorang lagi pengunjung, Kuan Fung Woke, 40, memberitahu, dia sering ke Taman Botani dan sekali pun tidak pernah diganggu oleh monyet.

"Walaupun terdapat berpuluh-puluh monyet di sekitar taman ini, ia tidak akan mengganggu orang awam yang berjogging ataupun berjalan kaki.

"Cuma kita boleh lihat, monyet tersebut akan bertindak agresif terhadap pengunjung yang membawa makanan sahaja," jelasnya.

Sementara itu, Pengurus Perkhidmatan Trem taman berkenaan, Mazhaza Nizam berkata, sebagai langkah pemantauan, Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) sebelum ini memindahkan sebahagian monyet ke tempat lain.

Menurutnya, dalam tempoh lima bulan lalu, kira-kira 30 monyet masuk ke dalam perangkap yang dipasang di kawasan itu.

"Pengunjung tidak perlu bimbang dengan jumlah monyet yang banyak di sini.

"Ia tidak akan ganggu pengunjung selagi ia tidak diganggu, cuma kadang-kadang haiwan ini bertindak ganas," katanya.

Justeru, beliau menasihatkan pengunjung supaya tidak membawa atau memberi makanan sesuka hati kepada monyet di situ.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Sunyi senyap temu duga program penempatan pekerjaan

Posted:

Sunyi senyap temu duga program penempatan pekerjaan

Sunyi senyap temu duga program penempatan pekerjaan


Dua orang kelainan upaya (OKU) berbincang melalui isyarat tangan semasa menghadiri temu duga khas yang diadakan untuk golongan itu di Bangunan Syed Putra, Georgetown, Pulau Pinang, semalam.


GEORGETOWN 7 April - Keadaan sunyi dan senyap, itu ungkapan yang sesuai untuk menggambarkan temu duga program penempatan pekerjaan yang melibatkan Orang Kelainan Upaya (OKU) di sini, hari ini.

Pengarah Jabatan Tenaga Kerja (JTK) negeri Hoe Lean Fatt berkata, lebih 81 peluang pekerjaan ditawarkan oleh enam majikan menerusi program itu yang melibatkan pelbagai sektor bermula dari pukul 9 pagi hingga 4 petang.

"Program yang kali pertama diadakan itu, dibuat berikutan peluang pekerjaan yang terbuka ditawarkan oleh majikan dan golongan sasar program itu ialah pencari kerja yang terdiri daripada golongan OKU khususnya yang mengalami kecacatan pekak dan bisu," katanya kepada pemberita di sini.

Antara majikan itu ialah daripada industri perkilangan, perhotelan serta perkhidmatan iaitu Malaysia Pharmaceutical Industries Sdn Bhd, Restoran Ayamas, Clarion (M) Sdn Bhd, Restoran Pizza Hut, Shangri-la"s Rasa Sayang Resort & Spa dan Setepak Sireh Seulas Pinang.

Hoe berkata perancangan program itu akan dilaksanakan secara berterusan pada masa akan datang berdasarkan sambutan menggalakkan daripada golongan itu.

"Program itu adalah percubaan pertama JTK kerana sebelum ini tidak pernah ada program yang spesifik kepada golongan seperti itu, dan JTK merancang untuk mengadakan program penempatan pekerjaan kepada golongan ibu tunggal, bekas penagih, banduan serta pesara pada masa akan datang," katanya.

Sementara itu, Zalina Anita Zainal Abidin, 46, berkata, kecacatan pekak dan bisu yang dialaminya itu menyukarkan dia untuk mencari pekerjaan yang sesuai di samping umur yang semakin meningkat.

"Program itu merupakan satu peluang terbuka kepada golongan seperti saya untuk mendapatkan kerja dengan mudah," katanya melalui penterjemah menggunakan bahasa isyarat.

Nur Hidayah Tan Abdullah, 39, juga mengalami kecacatan bisu dan pekak berkata dia sukar untuk mendapatkan pekerjaan tetap.

"Sejak tahun 1992 saya hanya diambil bekerja secara kontrak di kilang-kilang dan kini saya masih bekerja secara kontrak di restoran KFC. Saya masih menaruh harapan untuk mendapat pekerjaan yang lebih baik," katanya. — BERNAMA

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

200 mangsa ribut terima bantuan

Posted:

200 mangsa ribut terima bantuan

200 mangsa ribut terima bantuan

Oleh JAMLIAH ABDULLAH
utusankedah@utusan.com.my


Abdul Muthalib Harun (kanan) menyampaikan kotak nutrisi kepada mangsa ribut Salleh Kasim (dua kiri) dan Ahmad Rafee Ibrahim (kiri) di Alor Setar, semalam.


ALOR SETAR 7 April - Kesusahan kira-kira 200 mangsa ribut di Kuala Kedah yang ditimpa bencana itu pada hujung bulan lalu, mendapat perhatian UMNO Kuala Kedah apabila mereka diberi bantuan makanan di sini hari ini.

Bantuan itu berupa kotak makanan 1Azam sumbangan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat yang disampaikan oleh Naib Ketua UMNO bahagian itu, Datuk Abdul Muthalib Harun.

Sumbangan tersebut disampaikan kepada penduduk di sekitar kawasan itu termasuk Kampung Padang Lalang, Kampung Lemping dan Tanjong Besar dari rumah ke rumah hari ini.

Menurut Abdul Muthalib, selain atas dasar keprihatinan UMNO terhadap masyarakat, inisiatif itu juga mampu mendekatkan pemimpin dengan penduduk termasuk mengenal pasti permasalahan mereka.

Katanya, penduduk berasa gembira apabila bantuan tersebut selain tidak melepaskan peluang untuk mengemukakan pelbagai aduan permasalahan kepada UMNO bahagian untuk cuba diatasi.

"Dalam program ziarah ini, UMNO Kuala Kedah bukan sahaja dapat memberi bantuan tetapi juga dapat mendekati masyarakat secara turun padang.

"Ada kalangan penduduk mengadu masalah mereka dan kita akan berusaha untuk mencari jalan menyelesaikannya," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan sumbangan kepada penduduk di Kampung Hilir Tandop, Kubang Rotan di sini.

Tambah beliau, pihaknya membuat kelainan pada program itu yang lazimnya penyampaian sumbangan dibuat di dewan orang ramai dan premis tertentu.

"Bagi rumah mangsa ribut yang terletak berdekatan, mereka berkumpul di satu tempat tetapi bagi keluarga yang rumah mereka berjauhan kita terus pergi ke rumah sampaikan sumbangan," jelasnya.

Sementara itu, seorang mangsa ribut, Ahmad Rafee Ibrahim, 39, melahirkan rasa syukur dengan sumbangan itu dan berasa gembira kerana dikunjungi oleh pemimpin UMNO yang turun padang menyampaikan bantuan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Harian Metro: BeritaUtama

Posted: 08 Apr 2011 01:36 AM PDT

Harian Metro: BeritaUtama


Kereta suami gilis lutut isteri

Posted: 07 Apr 2011 10:28 AM PDT

KUANTAN: "Peristiwa paling tidak dapat saya lupakan ialah melihat sendiri tayar kereta dipandu suami menggilis lutut kanan saya.

"Kejadian berlaku selepas dia melafaz cerai serta menolak saya hingga jatuh terlentang di atas jalan," kata suri rumah yang mahu dikenali sebagai Imah ketika menceritakan kejadian yang berlaku di Balok, di sini, awal pagi semalam.

Sebelum kejadian, Imah, 35, dari Dungun, Terengganu, mengunjungi suaminya yang bekerja di Balok dan berlaku pertengkaran antara mereka, selepas 'menangkap' suaminya bermain kayu tiga dengan wanita lain.

"Saya cuba memujuk suami kembali ke pangkuan keluarga, tetapi dia marah dan lebih pedih apabila suami melafazkan talak beberapa kali.


"Dia menolak saya dengan kuat menyebabkan saya jatuh terlentang dan ketika itulah kereta dipandunya menggilis lutut kanan saya," katanya ketika dihubungi, semalam.


Menurutnya, adiknya membawanya ke Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) untuk rawatan dan membuat laporan di Balai Polis Beserah sebelum mereka pulang ke Dungun, malam kelmarin.

Imah berkata, dia datang ke Balok bersama tiga anak serta dua adik lelakinya mencari suami yang sudah dua minggu tidak pulang ke rumah mereka di Dungun.

Menurutnya, suaminya berusia 39 tahun, bekerja sebagai mekanik mendakwa mendapat pekerjaan membaiki kereta di Balok menyebabkan dia berulang-alik dari Dungun sejak lebih dua bulan lalu.

Katanya, kecurangan suaminya dengan seorang janda anak dua mula dihidu mereka sekeluarga selepas suaminya bekerja di Balok.

"Sepanjang suami bekerja di Balok dan menumpang tinggal di rumah sepupu, saya menyedari perubahan sikapnya apabila dia tidak lagi menjawab panggilan telefon atau membalas SMS saya.

"Dia jarang pulang ke rumah dan jika pulang, semata-mata mengambil peralatan membaiki kenderaan yang ditinggalkan di bengkel di belakang rumah kami.

"Dia juga enggan bermesra dengan anak-anak dan pergi begitu saja tanpa meninggalkan wang belanja menyebabkan saya sekeluarga hidup dalam keperitan kerana saya tidak bekerja," katanya.

Imah dan suaminya sudah 16 tahun berkahwin dan mempunyai tujuh anak berusia antara sembilan bulan hingga 15 tahun.

Bagaimanapun, akibat kesempitan hidup, Imah hanya memelihara tiga anak yang masih kecil manakala empat lagi tinggal dengan ibu mentuanya di Kuala Terengganu.

Menurut Imah, kegagalan suami pulang menjenguknya membuatkan dia nekad datang ke Balok tiga hari lalu untuk mencari suaminya dan berbincang mengenai masalah yang sedang dihadapi.

"Saya juga ingin mendapatkan penjelasannya daripadanya selepas rakan-rakannya yang simpati dengan nasib saya memberitahu suami mempunyai teman wanita di Kuantan. Niat saya hanya ingin menemui di samping berbincang mengenai masalah kami dan memintanya kembali ke Dungun serta bekerja saja di bengkel lama," katanya.

Menurut Imah, sebelum kejadian dia menunggu suami di taman rekreasi berhampiran rumah sepupunya selama empat jam sehingga jam 1.30 pagi dan terpaksa masuk ke rumah sepupunya apabila anak bongsunya asyik menangis.

Kira-kira jam 2 pagi suaminya pulang dan terkejut melihat Imah, tetapi sempat memarahi anaknya yang berusia lapan tahun kerana menegurnya.

Imah menegur perbuatan suaminya serta mengajaknya berbincang dan apabila lelaki itu meluru keluar, dia mengikutnya dari belakang, tetapi terkejut kerana teman wanita suaminya berada di luar rumah bersama seorang lelaki.

"Ketika cuba memujuk suami kembali ke pangkuan keluarga, dia memarahi saya serta melafazkan talak beberapa kali sebelum menolak saya dengan kuat menyebabkan saya jatuh terlentang dan ketika itulah kereta dipandu suami menggilis lutut kanan saya," katanya.

Sementara itu, Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Superintendan Mohd Haris Daud ketika ditemui mengesahkan pihaknya menerima laporan berhubung kejadian itu dan kes berkenaan disiasat mengikut Seksyen 337 Kanun Keseksaan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pukul cikgu

Posted: 07 Apr 2011 10:20 AM PDT

KANGAR: Seorang pelajar tingkatan dua Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Datuk Jaafar Hassan, di sini, bertindak kurang ajar apabila menumbuk muka seorang guru perempuan sehingga mangsa patah hidung, tengah hari semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 12.30 tengah hari itu, guru berkenaan dipercayai baru saja selesai mengajar subjek Sejarah sebelum keluar menuju ke bilik guru.

Difahamkan, suspek berang selepas guru terbabit Mariati Mat Ail, 37, ingin membawanya ke bilik guru disiplin selepas suspek didapati bergaduh di koridor sekolah itu.

Jurucakap Jabatan Pelajaran Negeri Perlis (JPNPs) berkata, mangsa terserempak dengan satu pergaduhan di mana suspek sedang membelasah seorang pelajar tingkatan satu di kaki lima sekolah itu sebelum cuba menyuraikannya.


"Mangsa menarik suspek yang pernah dibuang sekolah untuk dibawa ke bilik guru disiplin kerana membelasah pelajar berkenaan.


"Suspek yang enggan dibawa ke bilik itu tiba-tiba melepaskan satu tumbukan kuat tepat ke muka guru itu yang mengenai hidung mangsa," katanya ketika ditemui di Hospital Tuanku Fauziah (HTF) di sini, semalam.

Katanya, hidung mangsa patah akibat tumbukan berkenaan menyebabkan mangsa pening sebelum terjatuh.

"Sambil menekup hidungya dengan kain, mangsa mengagahkan dirinya untuk bangun dan pergi meminta bantuan daripada rakannya yang berada di bilik guru sekolah itu.

"Suspek yang menumbuk mangsa kemudian melarikan diri sebelum mangsa pergi mendapatkan rawatan kecemasan di HTF dan membuat laporan polis kira-kira jam 4 petang, semalam," katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Padang Besar, Superintendan Che Man Md Dros ketika dihubungi berkata, suspek berusia 14 tahun ditahan kira-kira jam 5 petang semalam sebaik saja menerima laporan mangsa.

Katanya, suspek sebelum itu membelasah seorang pelajar tingkatan satu sekolah berkenaan kerana tidak berpuas hati masalah peribadi sebelum disuraikan mangsa.

"Mangsa cuba menyelamatkan pelajar tingkatan satu terbabit sebelum dia ditumbuk suspek di muka.

"Polis memandang serius perkara ini kerana membabitkan kawasan sekolah dan akan menyiasat punca kejadian," katanya.

Menurutnya, polis menerima dua laporan kejadian itu, daripada guru terbabit dan pelajar tingkatan satu yang dibelasah suspek.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

The Malaysian Insider :: Bahasa

Posted: 08 Apr 2011 01:28 AM PDT

The Malaysian Insider :: Bahasa


Kes rasuah empat pegawai imigresen mula 13 Julai

Posted: 08 Apr 2011 12:51 AM PDT

Lapan pegawai imigresen dicaj tuduhan rasuah semalam (ikut jam) Azmir, Hafiz, Huzzai, Izuwanshah, Khairul, Shahrizal, Shahazlina dan Zahed.

SHAH ALAM, 8 April — Mahkamah Sesyen hari ini menetapkan 13 Julai ini untuk perbicaraan kes empat pegawai Jabatan Imigresen yang didakwa memperoleh rasuah sebagai upah bagi memudahkan kemasukan penumpang warga Indonesia ke Malaysia tanpa perlu mematuhi syarat tahun lalu.

Hakim Mat Ghani Abdullah juga membenarkan permohonan pihak pendakwaan agar keempat-empat pegawai Imigresen terbabit, Ahmad Zahed Abd Alim, 28; Mohd Hafiz Zakaria, 27; Mohd Khairul Haqimie Kamarudin, 26, dan Azmir Mahadi, 28, dibicarakan bersama.

Ahmad Zahed didakwa melakukan 12 kesalahan menerima rasuah berjumlah RM13,590 di Maybank Cawangan Bukit Tinggi dan Pelabuhan Klang antara 26 Julai dan 28 Ogos, lapor Bernama Online hari ini.

Mohd Hafiz, dari Pelabuhan Klang pula didakwa melakukan empat kesalahan menerima suapan membabitkan RM8,640 di CIMB Bank Cawangan Pelabuhan Klang, Eon Bank Cawangan Pelabuhan Klang dan Kuarters Imigresen di Pandamaran, Klang antara 25 dan 30 September.

Mohd Khairul Haqimie dari Sungai Buloh pula didakwa melakukan tiga kesalahan membabitkan RM7,350 di Maybank Cawangan Bukit Tinggi dan Restoran Moden Simpang Kudrat, Klang, antara 28 Ogos dan 28 September.

Seorang lagi pegawai Imigresen, Azmir dari Melaka, didakwa melakukan enam kesalahan membabitkan nilai suapan RM5,710 di Affin Bank Cawangan Pelabuhan Klang dan Stesen Minyak Shell Pelabuhan Klang, antara 15 dan 28 Ogos tahun lepas.

Semalam, lapan pegawai Imigresen termasuk keempat-empat tertuduh yang bertugas di bahagian Perkapalan Pelabuhan Selatan, Pelabuhan Klang dekat sini, mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen berasingan di sini atas 83 pertuduhan memperoleh suapan berjumlah RM122,140 sebagai upah bagi memudahkan kemasukan penumpang warga Indonesia ke Malaysia tanpa perlu mematuhi syarat.

Selain empat pegawai terbabit, turut dituduh ialah Md Shahrizal Che Dan, 26; Nor Shahazlina Sulaiman, 25; Mohamad Izuwanshah Samsuri, 25; dan Mohamad Huzzail Ahmad, 31.

Pendakwaan terhadap semua tertuduh dibuat mengikut Seksyen 17(a) Akta SPRM 2009 yang boleh dihukum di bawah Seksyen 24 akta sama yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan denda lima kali nilai suapan atau RM10,000 yang mana lebih tinggi, jika sabit kesalahan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Dalang telur tiruan bakal diheret ke mahkamah

Posted: 08 Apr 2011 12:21 AM PDT

Semalam, 270 biji telur tiruan telah dirampas daripada beberapa buah gerai di Pulau Tikus. — Foto Reuters

KUALA LUMPUR, 8 April — Dalang di sebalik telur tiruan akan dikenakan tindakan mengikut Akta Perlindungan Pengguna 1999 dan juga akta lain yang mungkin berkaitan.

Bernama Online melaporkan, Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Tan Lian Hoe berkata langkah itu bagi mengekang kegiatan tersebut daripada tersebar ke seluruh negara.

"Pegawai kami masih di akar umbi bagi menyiasat perkara ini dan kami berharap dapat menahan dalang di sebalik kegiatan ini secepat mungkin kerana kita tidak mahu mengorbankan nyawa pengguna demi keuntungan mereka," katanya di sini hari ini.

"Sebagai pengguna mereka patut tampil melaporkan kepada kementerian dan pada masa yang sama memboikot perniagaan seperti ini kerana ia tidak beretika," katanya.

Semalam, pegawai penguatkuasa kementerian itu merampas 270 biji telur tiruan daripada beberapa buah gerai di Pulau Tikus, Pulau Pinang susulan dakwaan telur tiruan dijual di situ.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Timur

Posted: 08 Apr 2011 01:23 AM PDT

Utusan Online - Timur


Radio di lokasi dekatkan Tfm

Posted:

Radio di lokasi dekatkan Tfm

Radio di lokasi dekatkan Tfm

Oleh WAN ZULKIFLI WAN YAACOB
utusanterengganu@utusan.com.my


Khazan Che Mat menunjukkan tanda bagus ketika menaiki kenderaan baru Tfm bersama Dj Terengganu fm di RTM, Bukit Pak Apil, Kuala Terengganu, baru-baru ini. - utusan/AZLAN BAHRUM


KUALA TERENGGANU 7 April - Juruhebah atau penyiar dalam istilah semasa menjadi nadi yang akan menentukan sama ada stesen radio itu terus popular dengan bilangan pendengar terus meningkat atau sebaliknya.

Justeru, dalam senario penuh persaingan masa kini, stesen-stesen radio perlu mengkomersial dan mempopularkan penyiar dan juga slot kelolaan mereka.

Seiring dengan itu, mereka juga perlu lebih kreatif dan lebih peka dengan cita rasa pendengar yang disasarkan, juga meningkatkan mutu penyampaian di samping menghiburkan dengan pilihan lagu berkualiti.

Stesen radio tempatan, Terengganu fm (Tfm) yang masih kukuh ikatannya dengan pendengar di negeri ini mula mengambil langkah sama termasuk melalui paparan wajah penyiarnya melalui setem, laman sesawang, banting dan papan iklan besar.

Terbaru wajah-wajah mereka dipaparkan di kenderaan Tfm yang digunakan dalam operasi radio di lokasi yang lebih mendekatkan mereka dengan khalayak pendengar.

Wajah baru kenderaan Tfm itu dilancarkan oleh Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan negeri, Khazan Che Mat sambutan Hari RTM Ke-65 serta Tfm Bersama Pendengar dan Penaja di Auditorium Tfm di sini baru-baru ini.

Khazan turut melancarkan penerbitan buku koleksi pantun, Guano Gamok Orang Kita (GGOK) daripada pendengar yang mengikuti slot Mari Berpantun yang ke udara setiap Jumaat.

Hadir sama, Pengarah Bahagian Program Radio Malaysia, Mohamad Mat Husin; Pengarah Jabatan Penyiaran Terengganu, Dr. Nawiyah Che Lah, Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka Wilayah Timur, Azmi Ibrahim dan Pengurus Besar, Telekom Malaysia Berhad, Badrul Hisham Bahari.

Berucap pada majlis itu, Khazan berharap Tfm terus menjadi pilihan utama masyarakat di negeri ini dengan memenuhi cita rasa mereka dan lebih bersifat interaktif.

Beliau menarik perhatian dengan pendekatan radio di lokasi banyak membantu mengekalkan populariti stesen penyiaran itu di kalangan masyarakat negeri ini.

Menurut khazan, usaha Tfm selaras dengan langkah turun padang kerajaan negeri mendekati rakyat menerusi pelbagai kegiatan.

Katanya, melalui penglibatan bersama dan hebahan yang dijalankan oleh Tfm juga, program anjuran kerajaan negeri mendapat sambutan yang cukup menggalakkan.

Khazan menghargai Tfm yang sentiasa memainkan peranan penting dalam usahanya bersama mendidik dan membangunkan rakyat negeri ini ke arah kehidupan yang lebih sejahtera.

"Selain maklumat terkini dan hiburan berkualiti bagi memenuhi cita rasa pelbagai lapisan, juga termasuklah melalui program Tadarus al-Quran, Suara Kampus, Rentak Remaja dan Terengganu Indah," katanya.

Selain itu, menurut beliau, dengan koleksi buku pantun GGOK, pendekatan yang dirintis mendekatkan lagi Tfm dengan pendengar di samping mempopularkan budaya berpantun yang indah.

Sementara itu, Nawiyah memberitahu, selain stesen penyiaran sendiri, Tfm turut memerlukan kerjasama saluran media lain termasuk media cetak untuk menjenamakan stesen itu.

Katanya, Tfm akan terus melakukan pembaharuan dari semasa ke semasa agar ia terus segar di hati pendengar.

Menurut beliau, buku koleksi pantun yang dirintis itu juga sebagai menghargai para pendengarnya yang tertarik dengan slot siarannya dan pihaknya bercadang untuk memasarkannya secara komersial.

Katanya, sambutan orang ramai terhadap rancangan mari berpantun mengilhamkan kewujudan koleksi berkenaan hasil nukilan pendengar sepanjang setahun setengah.

Katanya, koleksi pertama ini memuatkan 100 pantun dan dicetak sebanyak 200 naskah untuk diagihkan kepada jabatan-jabatan kerajaan negeri dan Persekutuan, perpustakaan awam serta pendengar berkenaan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kaedah efektif bantu OKU

Posted:

Kaedah efektif bantu OKU

Kaedah efektif bantu OKU


Dr. Mohd. Zarhamdy Md. Zain (belakang, kanan) membantu warga OKU menggunakan eBraille di Hotel Primula, Kuala Terengganu, baru-baru ini .


KUALA TERENGGANU 7 April – Abu Hasan Azhaari Razak mula menjalani kehidupan dalam kegelapan apabila penglihatannya beransur menghilang ketika berusia 6 tahun.

Dia tidak tahu punca sebenar tetapi mengaitkannya dengan kesan daripada kemasukan pasir ke dalam mata yang menyebabkan pandangan semakin kabur dan terus hilang.

Dengan kekurangan Abu Hassan, 46, berdepan kesukaran untuk belajar tetapi ia tidak mematahkannya semangatnya terutama untuk menguasai al-Quran.

Dahulunya dia diperkenalkan al-Quran naskhah braille, satu-satunya kaedah yang digunakan oleh golongan cacat penglihatan biarpun agak payah dan memakan masa untuk menguasai.

Abu Hasan dan mereka yang senasib dengannya kini merasa syukur dengan munculnya kaedah yang lebih mudah bagi mereka mempelajari al-Quran.

Ia hasil kejayaan Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dengan kerjasama Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (Mosti), Fakulti Kejuruteraan Mekanikal (FKM) UTM dan Pertis.

Alat bantu mengajar, al-Quran Braille Elektronik atau dikenali dengan eBraille ternyata merupakan kaedah yang efektif untuk golongan ini.

Jika dahulu mereka perlu mengusung al-Quran braille seberat 10 kilogram yang hanya memuatkan enam juzuk, jika hendak membawanya ke mana-mana namun kini ia hanya seberat papan kekunci komputer biasa.

Abu Hasan turut bersama kalangan yang cacat penglihatan yang hadir bagi mendengar sesi penerangan tentang eBraille di Zon Timur di sini baru-baru ini.

Ia merupakan anjuran kedua kali oleh UTM bagi menerangkan kepada mereka alat yang bakal menggantikan kaedah lama pengajaran al-Quran.

eBraille menggunakan dua modul iaitu pengajaran dan pembacaan di mana setiap ebraille yang dibina mempunyai bentuk dan sistemnya seakan-akan komputer riba biasa.

Ia dipanggil panel atau papan kekunci perkin yang dilengkapi pengisian 30 juzuk al-Quran secara tulisan braille dan bacaan menggunakan teknologi sambungan tanpa wayar yang fleksibel.

Panel ini juga boleh digunakan untuk mempelajari huruf 'a b c' Braille dan memperkenalkan sistem bookmark yang memboelhkan pengguna menyambung bacaan al-Quran pada tempat terakhir bacaan diberhentikan walaupun panel telah dipadam.

Selain itu, eBraille juga turut dimuatkan dengan keistimewaan dengan pengisian beberapa mata pelajaran seperti mengenal huruf dan matematik bagi penggunaan kanak-kanak.

Ia dijadikan sebagai alat bantuan mengajar oleh guru kerana turut mempunyai sistem pengajaran sambungan secara berkumpulan.

Menurut Abu Hasan, ia ternyata sangat mudah digunakan walaupun dia tidak pernah menggunakan komputer.

Katanya, arahan suara serta titik-titik halus braille amat mudah disentuh selain bacaan yang jelas dari alat itu.

''Kita juga dapat mengurangkan kesalahan bacaan kerana ada rakaman suara yang jelas berbanding sebelum ini hanya bergantung kepada guru yang kebanyakkannya juga buta," jelasnya.

Sementara itu, Ketua Penyelidik eBraille, Dr. Mohd. Zarhamdy Md. Zain memberitahu, projek yang menelan kos RM1.9 juta itu dilaksanakan pada 1 November tahun lalu bagi memberi alternatif lain kepada golongan ini.

"Sebelum ini, agar sukar bagi mereka untuk membawa sebuah al-Quran braille kemana-mana, namun kini ia lebih praktikal dan memudahkan pembelajaran al-Quran terutamanya pada peringkat kanak-kanak.

"Pun begitu, setakat ini kita masih dalam peringkat percubaan untuk memperkenalkan penggunaan eBraille ini yang sehingga kini hanya enam buah panel sahaja berjaya dihasilkan," katanya.

Mohd. Zarhamdy berkata, eBraille masih belum dikomersialkan namun telah digunakan di Pertis Wilayah Persekutuan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kilang curi 4,000 silinder gas disita

Posted:

Kilang curi 4,000 silinder gas disita

Kilang curi 4,000 silinder gas disita

Oleh AZRAN FITRI RAHIM
azran.rahim@utusan.com.my


Fauzi Haron (dua dari kiri) bersama pegawainya memeriksa tong gas yang disita kerana mengubah suai pemegang silinder gas di sebuah kilang di Pantai Senok, Bachok, Kelantan, kelmarin.


BACHOK 7 April - Sebuah kilang membuat silinder gas memasak disita setelah dipercayai mencuri lebih 4,000 silinder gas pelbagai jenama sebelum diubah suai dan diedarkan semula atas jenama lain dalam serbuan di Pantai Senok, dekat sini semalam.

Turut disita mesin penyembur dan pemotong, 85 kilogram cat serta 500 pemegang silinder yang kesemua rampasan tersebut bernilai RM2 juta.

Serbuan kira-kira pukul 5 petang itu dibuat Bahagian Penguatkuasaan Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan negeri hasil aduan daripada pengeluar asal silinder terbabit.

Pengarahnya, Fauzi Haron berkata, aduan tersebut dibuat selepas pengeluar itu mendapati silinder gas mereka di pasaran berkurangan pada setiap bulan biarpun menambahnya sejak awal tahun lalu.

"Pemilik kilang itu dikesan mengutip silinder gas memasak syarikat lain di kedai di seluruh negeri ini sebelum menanggalkan pemegang asal dan menggantikan serta mengecat semula.

"Ini disebabkan pada setiap pemegang terbabit ada maklumat pemilik asal silinder serta nombor sirinya.

"Pemilik kilang cuba untuk menghapuskan identiti asal dengan menggantikannya dengan maklumat palsu," katanya ketika ditemui pemberita di tempat kejadian, di sini malam tadi.

Fauzi berkata, bagi setiap silinder, pemilik kilang tersebut mengaut keuntungan yang berlipat kali ganda kerana hanya perlu mengeluarkan modal sebanyak RM20 sedangkan kos sebenar hampir RM100.

Katanya, tindakan itu juga sebagai langkah untuk memonopoli dan memastikan bekalan mereka sentiasa berada di pasaran serta tiada pesaing lain.

Katanya, siasatan awal pihaknya mendapati kilang terbabit telah melakukan aktiviti itu sejak tiga bulan lalu dan sekurang-kurangnya lima syarikat pengeluar gas memasak mengalami kerugian lebih RM1.2 juta setiap bulan.

"Selepas mengubah suai silinder terbabit, pekerja syarikat ini dipercayai akan menghantarnya ke kilang bersebelahan yang turut dimiliki syarikat sama untuk diisi gas sebelum diedarkan di pasaran.

"Pemilik kilang itu tidak ditahan tetapi diambil keterangan untuk membantu siasatan mengikut Seksyen 3 (1) (A) Akta Perihal Dagangan yang jika sabit kesalahan didenda tidak lebih RM250,000," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Muka Hadapan

Posted: 08 Apr 2011 01:22 AM PDT

Utusan Online - Muka Hadapan


8 pegawai Imigresen didakwa

Posted:

8 pegawai Imigresen didakwa

8 pegawai Imigresen didakwa

Oleh NOOR AZMAH IBRAHIM
pengarang@utusan.com.my

SHAH ALAM 7 April - Lapan pegawai Jabatan Imigresen dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas 83 tuduhan menerima rasuah daripada pemandu feri dan orang perantara membabitkan jumlah keseluruhan sebanyak RM122,140 dalam tempoh antara April dan September tahun lalu.

Kesemua tertuduh yang merupakan penguat kuasa di Bahagian Perkapalan, Pelabuhan Selatan, Pelabuhan Klang didakwa memperoleh wang suapan itu yang dimasukkan ke dalam akaun mereka atau individu lain sebagai upah bagi memudahkan urusan kemasukan penumpang warga Indonesia ke negara ini tanpa perlu mematuhi syarat yang ditetapkan.

Md. Shahrizal Che Dan, 26, Mohd. Khairul Haqimie Kamarudin, 26, Ahmad Zahed Abd. Alim, 28, Azmir Mahadi, 28, Mohd. Hafiz Zakaria, 27, Nor Shahazlina Sulaiman, 25, Mohamad Huzzail Ahmad, 31, dan Mohamad Izuwanshah Samsuri, 25, masing-masing mengaku tidak bersalah selepas pertuduhan dibaca secara berasingan.

Md. Shahrizal menghadapi 31 pertuduhan memperoleh wang tunai berjumlah RM51,760 melalui 31 transaksi di beberapa buah cawangan Public Bank, manakala Nor Shahazlina didakwa menerima suapan sebanyak RM2,900 melalui akaun milik Abdul Razak Khaidir di Maybank Cawangan Pandamaran.

Sementara itu di mahkamah berasingan, Mohamad Izuwanshah didakwa atas 25 pertuduhan memperoleh wang tunai sebanyak RM31,690, manakala Mohamad Huzzail didakwa memperoleh suapan RM500 di hadapan sebuah rumah di Persiaran Seraya, Taman Palm Grove, Klang.

Di sebuah lagi mahkamah, Ahmad Zahed didakwa atas 12 pertuduhan memperoleh wang tunai sebanyak RM13,590, manakala Azmir Mahadi pula didakwa atas enam pertuduhan memperoleh RM5,710.

Mohd. Hafiz pula didakwa atas empat pertuduhan memperoleh suapan RM8,640 dan Mohd. Khairul Haqimie yang sedang menyambung pelajaran pula menghadapi tiga pertuduhan memperoleh RM7,350.

Tiga hakim iaitu Asmadi Hussain, M. Bakri Abd. Majid dan Mat Ghani Abdullah yang mendengar kes itu secara berasingan membenarkan setiap tertuduh diikat jamin antara RM4,000 dan RM10,000.

Mat Ghani menetapkan esok untuk sebutan kes terhadap Ahmad Zahed, Azmir, Mohd. Hafiz dan Mohd. Khairul Haqimie bagi memutuskan sama ada mereka akan dibicara bersama atau sebaliknya, manakala dua hakim lain menetapkan sebutan kes pada 5 Mei dan 27 April ini.

Bagi setiap pertuduhan, mereka didakwa mengikut Seksyen 17(a) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 24 akta sama yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan denda lima kali ganda nilai suapan atau RM10,000 atau mana yang lebih tinggi.

Pada Ogos tahun lalu, sebuah akhbar melaporkan kes kakitangan Imigresen di Jeti Pulau Ketam, Pelabuhan Klang menerima suapan sehingga RM60,000 sebulan sebagai habuan bagi memudahkan urusan keluar masuk pendatang haram serta melepaskan warga asing dengan pasport yang mempunyai cop palsu atau tiada dokumen.

Tindakan tersebut menyebabkan pintu masuk negara melalui pelabuhan itu mudah dibolosi pendatang haram dari Indonesia.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pembangkang gadai prinsip

Posted:

Pembangkang gadai prinsip

Pembangkang gadai prinsip

Oleh ROZAMAN ISMAIL dan SAIFUL HAIZAN HASAM
pengarang@utusan.com.my


Najib Tun Razak diserbu oleh pelajar-pelajar sekolah yang ingin mendapatkan tandatangan Perdana Menteri di atas buku kartun Perdana Menteri bertajuk 'Transformasi Najib' selepas Pelancaran dan Penyerahan SIRIM Pintar-Learning dan SIRIM Robotkit di Sekolah Menengah Kebangsaan Santubong dekat Kuching, semalam. - bernama


KUCHING 7 April - Datuk Seri Najib Tun Razak membidas pembangkang kerana sanggup menggadai prinsip dalam sesuatu isu yang mungkin tidak menguntungkan mereka.

Perdana Menteri berkata, mereka biasanya akan melihat apakah faedah politik yang boleh diperoleh sebelum membuat pendirian.

Katanya, sikap itu boleh dilihat dalam isu desakan penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja berhubung rakaman seks yang dikatakan membabitkan pemimpin pembangkang.

"Nampaknya pembangkang tidak konsisten, dia tengok apa keadaan dan kalau mereka rasa ada sesuatu yang mungkin tidak menguntungkan, mereka akan ketepikan prinsip," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas majlis pelancaran dan penyerahan SIRIM Pintar-Learning dan SIRIM Robokit di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Santubong, di sini hari ini.

Najib berkata, sikap itu amat pelik kerana pembangkang biasanya akan 'meloncat' mendesak penubuhan suruhanjaya apabila timbul sebarang isu.

"Yang pelik bila isu ini (video seks pemimpin pembangkang), mereka membisu malah menolak penubuhannya," katanya.

Semalam, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz membuat kenyataan akan mengemukakan cadangan penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja bagi menyiasat rakaman video seks berkenaan pada mesyuarat Kabinet esok.

Menurut Mohamed Nazri, cadangan itu akan dibangkitkan beliau bagi membersihkan nama kerajaan dan Barisan Nasional (BN) yang dituduh menjadi dalang dalam rakaman video berkenaan.

Ia merupakan susulan kepada penafian Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datin Seri Dr. Wan Azizah Ismail bahawa lelaki dalam rakaman itu bukan suaminya, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang juga Ketua Pembangkang.

Beberapa pemimpin utama pembangkang sebelum ini menolak cadangan penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja berkaitan rakaman video itu dengan alasan ia membuang masa.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

PM arah siasatan rapi kematian pegawai kanan kastam

Posted:

PM arah siasatan rapi kematian pegawai kanan kastam

PM arah siasatan rapi kematian pegawai kanan kastam

KUCHING 7 April - Datuk Seri Najib Tun Razak telah mengarahkan polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) melakukan satu siasatan rapi yang telus serta profesional dalam kes kematian Penolong Pengarah Kastam Selangor, Ahmad Sarbani Mohamed, 56.

Perdana Menteri berkata, kerajaan tidak akan melindungi apa-apa maklumat mengenai insiden itu kerana rakyat juga berhak mengetahui apakah sebenarnya yang berlaku.

Katanya, pada masa ini biarlah kes itu disiasat oleh polis terlebih dahulu sebelum membuat keputusan adakah ia memerlukan penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja.

"Setakat ini apa yang saya diberitahu, dia (Ahmad Sarbani) datang (ke SPRM) secara sukarela untuk menukar kenyataannya yang dibuat sebelum ini, bukan SPRM yang panggil dia.

"Dalam masa SPRM memanggil pegawai penyiasat, beberapa minit sahaja kejadian itu berlaku," katanya.

Semalam, Ahmad Sarbani yang ditahan SPRM pada 1 April lalu sebelum dibebaskan keesokannya bagi membantu siasatan Operasi 3B, ditemui mati di pekarangan Ibu Pejabat SPRM Kuala Lumpur.

Dalam Operasi 3B, seramai 62 pegawai kastam ditahan kerana terlibat dalam aktiviti pengubahan wang haram serta pelbagai kesalahan lain.

Sementara itu, Najib berkata, kejadian itu mungkin menjejaskan kepercayaan masyarakat kepada SPRM namun harus diingat bahawa suruhanjaya itu bertindak untuk menyelamatkan wang negara.

Katanya, semua pihak tidak sepatutnya lupa bahawa penyelewengan yang berlaku adalah serius dan berlarutan bertahun-tahun lamanya malah kerajaan sendiri mahu membersihkan nama baik kastam.

"(Kerajaan) tiada apa-apa niat, ini sesuatu yang kita tidak sangka berlaku," katanya.

Najib juga tidak menolak kemungkinan kejadian itu akan mengganggu siasatan Operasi 3B namun ia akan diteruskan demi manfaat rakyat keseluruhannya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Berita Harian: Nasional

Posted: 07 Apr 2011 11:44 PM PDT

Berita Harian: Nasional


'Siasat rapi kes pegawai kastam'

Posted: 07 Apr 2011 01:52 PM PDT

Nasional

Najib mahu SPRM lakukan siasatan komprehensif supaya rakyat tahu

KUCHING: Datuk Seri Najib Razak mengarahkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menjalankan siasatan rapi, telus dan profesional berhubung kes kematian seorang pegawai kastam di pejabat SPRM Wilayah Persekutuan, kelmarin supaya rakyat tahu apa sebenarnya berlaku.

"Kerajaan tidak akan berselindung atau menutup apa-apa. Rakyat berhak mengetahui segala-galanya dan saya mahu siasatan komprehensif dilakukan," katanya selepas pelancaran dan penyerahan Skim Pintar-Learning dan Sirim Robokit di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Santubong, dekat sini, semalam. Dalam kejadian kelmarin, Penolong Pengarah cawangan import, eksport dan kawalan sempadan Kastam Diraja Malaysia (KDRM) Selangor, Ahmad Sarbani Mohamed, 56, ditemui mati di pejabat SPRM Wilayah Persekutuan.

Najib berkata, setakat ini apa yang dimaklumkan kepada beliau ialah Allahyarham datang ke pejabat SPRM secara sukarela untuk menukar kenyataan yang diberikan kepada SPRM, bukannya SPRM memintanya datang.

"Dia sendiri datang dan memohon supaya kenyataannya ditukar. Ketika anggota SPRM sedang memanggil pegawai penyiasat kes itu, dalam sekelip mata... beberapa minit saja perkara itu berlaku. Maknanya tak ada apa-apa soal siasat dilakukan terhadap mangsa ketika itu... berbeza dengan kes Teo Beng Hock. Bagaimanapun, saya harap siasatan yang komprehensif, rapi dan telus supaya rakyat tahu apa sebenarnya yang berlaku," katanya.

Diminta mengulas cadangan menubuhkan suruhanjaya khas bagi menyiasat kes berkenaan, Najib berkata, biarlah polis menjalankan siasatan terlebih dulu.
Menjawab soalan sama ada kejadian itu akan menghakis kepercayaan umum terhadap SPRM memandangkan ini kali kedua kejadian seumpamanya berlaku, Perdana Menteri berkata: "Kalau kita pandang sekali imbas... mungkin, tapi sebenarnya SPRM bertindak untuk menyelamatkan wang negara. Jangan lupa apa yang berlaku dalam penyelewengan ini, ia adalah sesuatu yang amat serius dengan kerajaan ingin membersihkan nama pihak Kastam dan menjimatkan wang rakyat.

"Kalau kita dapat membanteras, ini, maka yang untung ialah rakyat. Tujuan siasatan dilakukan ialah untuk menjimat wang rakyat yang mana kejadian ini sudah berlaku bertahun-tahun lamanya. Kita perlu hentikan demi kepentingan rakyat," katanya.

Mengulas lanjut sama ada kejadian itu menjejaskan usaha murni kerajaan membanteras penyelewengan dan gejala rasuah, Najib berkata, mungkin ada sedikit gangguan, tetapi kerajaan tetap meneruskan usaha itu untuk kebaikan rakyat.

"Kita mahu menjimatkan hasil negara dan apabila hasil negara bertambah, kita boleh melaksanakan banyak lagi program bagi kepentingan rakyat," katanya.

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen

sri siantan

Sokong 1000%. Jgn KDRM je, lain2 agensi pun ada. walau ketirisan kewangan kecil tetapi kesan ketirisan ancaman keselamatan negara, kesejahteraan sosial pun perlu diambil kira krn kesan jangka pjg lbh teruk daripada hilang RM.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

KDRM syor tubuh badan penasihat pantau jabatan

Posted: 07 Apr 2011 01:51 PM PDT

Nasional

KUALA TERENGGANU: Jabatan Kastam Diraja Malaysia (KDRM) mencadangkan penubuhan sebuah badan penasihat kastam yang berfungsi untuk memantau prestasi dan gerak kerja jabatan berkenaan.

Ketua Pengarahnya, Datuk Seri Mohamed Khalil Yusuf, berkata pelbagai pihak termasuk tokoh akademik, korporat dan politik dicadangkan menganggotai badan berkenaan yang akan bertindak menasihat dan memberi teguran yang perlu untuk penambahbaikan jabatan berkenaan.

Beliau berkata, cadangan berkenaan antara strategi jangka pendek dalam usaha meningkatkan integriti yang dirumuskan dalam Mesyuarat Pengarah Kastam Se-Malaysia ke-65 di Tasik Kenyir, Hulu Terengganu, berakhir kelmarin. "Dalam mesyuarat semalam (kelmarin) kita meneliti draf pindaan undang-undang Akta Kastam 1967 dan akta berkaitan dengan jabatan ini yang dianggap sudah tidak lagi sesuai serta boleh menyumbang kepada penyelewengan.

"Kita mencadangkan 82 undang-undang sedia ada dipinda dan menambah 49 peruntukan baru yang akan dikemuka kepada kementerian untuk dihantar kepada Jabatan Peguam Negara bagi pertimbangan," katanya ketika ditemui di Lapangan Terbang Sultan Mahmud, di sini, sebelum berlepas pulang ke Kuala Lumpur, malam kelmarin.

Beliau berkata, kajian penambahbaikan dan pindaan akta berkenaan perlu dibuat kerana ia sudah lama dan tiada kaitan dengan penahanan 63 kakitangannya dalam Operasi 3B yang dijalankan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Dalam pada itu, Mohamed Khalil berkata, mesyuarat berkenaan turut memutuskan untuk membangunkan sistem dikenali sebagai e-Penempatan (e-Rotation) sebagai langkah meningkatkan tahap integriti pasukan itu.
Beliau berkata, e-Penempatan dibangunkan untuk membolehkan pemindahan pegawai ke tempat baru dibuat secara sistematik berdasarkan penentuan secara elektronik, sekali gus membolehkan jabatan memindahkan pegawai dan anggota mengikut keutamaan serta mengelak kronisme.

Selain itu katanya, KDRM juga bersetuju menjadikan unit tatatertib jabatan itu sebagai badan pemantau terhadap pemilikan harta pegawainya.

"Mengikut arahan kerajaan, pegawai kerajaan perlu mengisytiharkan harta mereka, tetapi soalnya adakah ia dipantau teliti setiap perisytiharan harta yang dimaklumkan dan adakah ada badan yang memantaunya?

"Justeru, unit ini akan lebih berkesan jika anggotanya diberikan kuasa tidak hanya untuk memantau pengisytiharan harta, tetapi juga melakukan pemeriksaan. Jika ada perbezaan berlaku, maka unit ini harus diberi mandat untuk menyiasat lebih lanjut," katanya.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kosmo Online - Rencana Utama

Posted: 07 Apr 2011 11:21 PM PDT

Kosmo Online - Rencana Utama


Tiga Michael di hati Vettel

Posted:

Tiga Michael di hati Vettel

Tiga Michael di hati Vettel

ZAINAL AZAM
amir.azam@kosmo.com.my



FILEM lakonan, Roberto Benigni, Life Is Beautiful yang pernah memenangi Anugerah Academy Filem Bahasa Asing Terbaik pada tahun 1999 berjaya membuatkan lelaki bernama Sebastian Vettel menitiskan air mata.

Pemuda berusia 24 tahun itu bukan seorang lelaki yang mudah mengalirkan air mata apabila menonton filem sedih tetapi, lakonan mantap pelakon Itali dalam filem tersebut meluluhkan hati juara dunia termuda dalam sejarah Formula Satu (F1) itu.

Juara kelahiran Heppenheim, Jerman itu berkata, terdapat satu filem yang membuatkan hatinya berasa sebak iaitu Life Is Beautiful tetapi, dia jarang sekali menangis baik dalam momen gembira (terharu) mahupun bersedih.

Mengimbas kembali kejayaan merangkul kejuaraan dunia di Abu Dhabi, Emiriyah Arab Bersatu (UAE) pada tahun lalu, Vettel mengakui berasa malu, apabila tanpa disedari momen paling indah dalam hidupnya membuatkan dia sekali lagi menumpahkan air mata jantannya.

Walaupun bergelar juara dunia, Vettel mempunyai sifat yang lebih terbuka dan penuh emosi dalam karakter peribadinya.

Semasa dimaklumkan dia berjaya merangkul kejayaan melalui radio dua hala, Vettel menangis sambil mengucapkan, 'Saya sayang kamu semua' kepada pasukannya di pit sambil tersedu-sedu.

Vettel mengakui terdapat banyak perubahan yang mengejutkannya apabila bergelar juara dunia.

"Sebagai contoh, apabila saya kembali ke Jerman terdapat lebih 10,000 orang bersorak dan menanti kepulangan saya. Saya juga dapat melakukan persembahan di Berlin. Ini semua anda tidak dapat melakukan setiap hari.

"Ia merupakan satu penghormatan dan saya sangat gembira untuk melakukannya," kata Vettel.

Dalam pada itu, mekanik Vettel, Ole Schack memberitahu, pelumba kelahiran Jerman itu merupakan seorang yang bersifat realistik dan tidak lupa diri.

"Saya masih ingat semasa pasukan terbang ke Bahrain, apabila kami mendarat dia telah mengangkat beg dan menyusunnya untuk kami.

"Itu adalah cara memastikan pasukan sentiasa bersatu padu," ujarnya yang menggambarkan Vettel seorang anak muda yang merendah diri.

Rekod F1 Vettel


RATUSAN media tidak mahu ketinggalan merakamkan jentera baru Red Bull Racing.


Membesar di Jerman, Vettel menambah, dia mempunyai tiga idola semasa zaman kanak-kanak iaitu Michael Jackson, Michael Jordan dan Michael Schumacher.

Katanya, disebabkan tidak boleh menyanyi atau pun membuat jaringan bola keranjang membuatkannya mengambil keputusan mengikut jejak langkah Schumacher sekali gus berkecimpung dalam dunia permotoran.

Vettel yang hanya berkecimpung selama hampir lima tahun dalam dunia pemotoran tercanggih dunia itu merupakan bakat muda luar biasa apabila melakar semula pelbagai sejarah F1.

Lipatan sejarah pemandu Jerman itu bermula ketika berusia 19 tahun dan 53 hari apabila menjadi pemandu termuda F1 dalam perlumbaan Formula Satu Grand Prix, di Istanbul Park, Istanbul, Turki pada tahun 2006.

Dia juga berjaya menempatkan diri sebagai pelumba paling muda memperoleh mata dalam perlumbaan F1 di Indianapolis, Amerika Syarikat apabila menduduki tangga kelapan pada tahun 2007 ketika berusia 19 tahun 349 hari.

Pada perlumbaan di Fuji Speedway, Oyama, Shizuoka, Jepun pada tahun 2007, Vettel sekali lagi merubah sejarah F1 apabila menjadi pelumba termuda memimpin perlumbaan ketika berusia 20 tahun, 89 hari.

Tatkala usia mencecah 21 dan 72 hari, Vettel memecah rekod apabila menjadi pelumba termuda menduduki kedudukan pertama dalam sesi latihan di Monza, Itali. Lebih membanggakan, sehari selepas itu dia berjaya menaiki podium menjuarai perlumbaan tersebut.

Pada tahun 2010, Vettel yang berusia 23 dan 134 hari telah melakar sejarah tersendiri dalam 61 tahun sejarah permotoran tersebut apabila dinobatkan sebagai juara keseluruhan Formula Satu.

Lebih manis lagi, kerjaya Vettel dalam dunia permotoran bermula seawal usia tiga tahun lagi apabila bapanya Norbert Vettel memberi go-kart 60cc kepadanya.

"Seppi (nama panggilan Vettel dalam kalangan keluarga) mula memandu secara bulatan di halaman rumah malah, kami telah membina litar menggunakan tayar," kata pembikin perabot itu.

Bagi memberi cabaran kepada anaknya, Norbert telah menuang air di litar lumba berkenaan.


VETTEL akan beraksi di Litar Sepang untuk mempertahankan kejuaraan Grand Prix F1 Malaysia minggu ini.


"Apa yang penting, kami hanya ingin menjauhkan anak dari jalan raya," ujarnya yang pernah berlumba Golf GTI.

Pada tahun 1995, Vettel berjaya menarik perhatian pencari bakat Gerhard Noack yang merupakan orang bertanggungjawab menemui legenda F1 Schumacher."Pertama, dia mengetahui cara mengemudi go-kart. Kedua dia sangat pantas dan ketiga dia merupakan kanak-kanak peramah yang selalu mengucapkan terima kasih.

"Dia merupakan orang pertama yang akan sampai dan terakhir pulang semasa sesi latihan. Malah, dia selalu ingin mengetahui secara terperinci mengenai aspek teknikal dan akan memberikan informasi terbaik tentang penambahbaikan," kata Noack.

Ia merupakan ciri-ciri penting dalam potensi pembikinan seorang juara dunia.

"Saya melihat perkara yang sama pada Schumacher stamina, semangat juang, maruah dan sentiasa ingin menjadi terbaik," katanya lagi.

Ramalan Moss

Sementara itu, Legenda F1, Sir Stirling Moss percaya gandingan Vettel dan pereka jentera Red Bull Racing, Adrian Newey tidak akan memberi peluang kepada pasukan lain dalam perlumbaan F1 pada musim ini.

Dia telah menyaksikan penguasaan jentera Red Bull Racing meninggalkan pesaing lain dalam perlumbaan pembukaan musim ini di Australia.

"Vettel memandu seumpama Newey mereka jentera F1. Dia mempunyai kebolehan luar biasa dan jika digandingkan bersama siapa yang mempunyai peluang?"

Newey merupakan satu-satunya pereka F1 yang mereka cipta jentera kejuaraan F1 bersama tiga pasukan berbeza iaitu Williams, McLaren and Red Bull.

Mampukah gandingan mantap itu melakar sejarah terbaru bagi Vettel pada musim 2011?

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Politik

Posted: 07 Apr 2011 11:17 PM PDT

Utusan Online - Politik


BN lancar manifesto pilihan raya

Posted:

BN lancar manifesto pilihan raya

BN lancar manifesto pilihan raya


Abdul Taib Mahmud (tengah) menunjukkan Manifesto Barisan Nasional 2011 di Dewan Persatuan Melanau, Sibu semalam. Dari kiri, Awang Bemee Awang Ali Basah, Fatimah Abdullah, James Jemut Masing, Wong Soon Koh dan Dr Annuar Rapaee.


SIBU 7 April - Barisan Nasional (BN) hari ini melancarkan manifestonya untuk pilihan raya negeri Sarawak ke-10 dengan tekad terus menjamin masa depan rakyat bersama kepimpinan parti pemerintah tersebut.

Menyempurnakannya di Kampung Bandung di sini, Pengerusi BN Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud berkata, manifesto yang ringkas itu membuktikan kerajaan BN mempunyai rekod-rekod baik pada masa lalu dalam memperjuangkan kehidupan rakyat sehingga berjaya pada hari ini.

Kata beliau, segala jentera kerajaan digerakkan dengan baik selama ini untuk mengubah wajah Sarawak sebagai sebuah negeri yang maju.

''Sebelum membuat keputusan pada hari pengundian, saya berharap anda (pengundi) mendapat iktibar apabila mengimbas kembali setiap pencapaian dan usaha bersama kita selama ini untuk membangunkan Sarawak.

"Kita mahu menjadi maju setaraf seperti Singapura, Jepun, Eropah dan Amerika, maka inilah tujuan kita di bawah pimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

''Datuk Seri Najib mahu memastikan Wawasan 2020 yang diilhamkan oleh bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad dapat dicapai. Maka peliharalah bentuk kepimpinan sedia ada supaya Sarawak dapat melaksanakan pembangunannya secara terancang," kata beliau dalam ucapannya.

Abdul Taib turut mengingatkan rakyat, parti pembangkang tidak ada keupayaan untuk membentuk kerajaan yang baik dan fakta itu diperkukuhkan lagi dengan senario sebelum pilihan raya yang sudah menampakkan pertelagahan sesama sendiri dalam memilih calon.

''Pakatan pembangkang bergaduh sesama sendiri, bahkan sudah berminggu-minggu mereka mengaturkan soal calon dan akhbar-akhbar menyiarkan mereka bergaduh besar mengenai pemilihan calon sehinggakan Snap tidak lagi mahu bersama dalam barisan pembangkang.

''Selain itu, kita boleh nampak calon-calon yang dipilih untuk bertanding oleh pembangkang, jelas sekali menunjukkan kualitinya tidak disesuaikan dengan apa yang dilaung-laungkan iaitu melaksanakan pemerintahan yang boleh menunaikan janji dan menjalankan program membantu rakyat," ujar beliau.

Kata Abdul Taib: "Tiada pembangunan dapat dilaksanakan tanpa wawasan untuk maju kerana ia ibarat belayar ke laut tanpa sebarang peta."

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Manifesto pembangkang ditempelak

Posted:

Manifesto pembangkang ditempelak

Manifesto pembangkang ditempelak

SAMARAHAN 7 April - Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal menempelak manifesto pembangkang yang mahu kepimpinan Sarawak diubah sedangkan kepimpinan parti itu juga masih tidak berubah.

Mohd. Shafie berkata, pemimpin utama DAP dan Pas masih tidak berubah sehingga kini walaupun ada pemimpinnya telah berada di jawatan tertinggi melebihi 20 tahun seperti Penasihat DAP, Lim Kit Siang.

"Mana proses peremajaan DAP dan Pas di mana Karpal Singh masih lagi (menjadi Pengerusi DAP) dan Nik Abdul Aziz Nik Mat juga masih lagi (menjadi Mursyidul Am Pas)?

"Mereka tuntut orang lain supaya meletak jawatan sedangkan mereka sendiri tak letak pun. Ini cakap tak serupa bikin!" katanya pada sidang akhbar selepas menghadiri Program Mesra Rakyat di Kampung Jaie dekat Sadong Jaya di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai manifesto pembangkang yang mula diedarkan hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Jenayah

Posted: 07 Apr 2011 11:04 PM PDT

Utusan Online - Jenayah


Dua pegawai SPRM ditahan kerja berhubung kematian Penolong Pengarah Kastam

Posted:

Dua pegawai SPRM ditahan kerja berhubung kematian Penolong Pengarah Kastam

Dua pegawai SPRM ditahan kerja berhubung kematian Penolong Pengarah Kastam

KUALA LUMPUR 7 April - Dua pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Kuala Lumpur telah ditahan kerja untuk tujuan siasatan berhubung kematian seorang pegawai Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) di pekarangan bangunan suruhanjaya itu semalam.

Kedua-duanya ditahan kerana pelanggaran ingkar perintah berhubung pengendalian saksi atau pelanggan di premis SPRM yang mana pegawai berkenaan gagal berada bersama mereka sepanjang tempoh itu.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan SPRM hari ini berkata, proses penahanan kerja itu juga bagi membantu melicinkan penyiasatan dalaman dan berkuat kuasa sehingga siasatan selesai dijalankan.

"Ia dibuat di bawah Peraturan 43 Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) (Pindaan) 2002 iaitu penahanan kerja bagi maksud penyiasatan," ujarnya.

Dalam kejadian itu, Penolong Pengarah Kastam Selangor, Ahmad Sarbani Mohamed, 56, ditemui mati di tingkat satu pejabat SPRM Kuala Lumpur, Jalan Cochrane di sini.

Kenyataan itu berkata, setelah selesai, hasil siasatan dalaman tersebut akan dibentangkan kepada Jawatan Kuasa Aduan SPRM yang dipengerusikan oleh Datuk Mohd. Nor Abdullah.

Selain itu, jawatan kuasa itu dianggotai Datuk Muhammad Mohd. Nor; Datuk Wan Abdul Wahab Abdullah; Chooi Mun Sau dan V. M Ravindran.

Katanya, terma rujukan jawatan kuasa itu adalah untuk memantau pengendalian SPRM tentang aduan mengenai salah-laku yang tidak bersifat jenayah terhadap pegawai-pegawai suruhanjaya.

Tambahnya, ia juga mengenal pasti kelemahan dalam tatacara kerja SPRM yang mungkin menimbulkan aduan dan jika difikirkan sesuai untuk membuat apa-apa syor bagi yang sepatutnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Telur tiruan dirampas

Posted:

Telur tiruan dirampas

Telur tiruan dirampas

Oleh MALINDA ABDUL MALIK
pengarang@utusan.com.my


Wong Kee Poh (dua dari kiri) memeriksa telur di sebuah gerai di Pulau Tikus, semalam.


PULAU PINANG 7 April - Bahagian Penguat Kuasa Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan negeri merampas 270 biji telur, disyaki tiruan dari tiga gerai di pasar Pulau Tikus, di sini hari ini.

Ketua Pegawai Penguat Kuasanya, M. Gunaselan berkata, pemeriksaan dilakukan kira-kira pukul 10.45 pagi oleh tujuh anggota penguat kuasa yang diketuai oleh Md. Nasir Mohamd dan mengesan telur ayam yang didakwa tiruan dan dijual dengan harga antara 35 sen hingga 38 sen sebiji.

''Sebanyak 270 biji telur ayam disita dari tiga gerai yang diperiksa, manakala 90 biji diambil untuk siasatan lanjut," katanya di sini hari ini

Turut serta dalam pemeriksaan itu ialah Penolong Pegawai Kesihatan Persekitaran Kanan Pejabat Kesihatan Timur Laut, Wong Kee Poh bersama beberapa pegawainya.

Menurut Gunaselan, kes itu akan disiasat di bawah Akta Perihal Dagangan 1972 dan jika disabitkan kesalahan, denda maksimum yang boleh dikenakan RM100,000 atau tiga tahun penjara atau kedua-duanya bagi individu, manakala bagi perbadanan, denda tidak melebihi RM250,000.

''Pihak kami akan bekerjasama dengan agensi kerajaan yang lain untuk siasatan lanjut tentang perkara ini," katanya

Sementara itu, salah seorang pemilik gerai, Lim Siew Eng, 85, berkata, dia yang sudah 50 tahun menjual telur ayam di tempat itu tidak pernah menerima rungutan daripada pelanggannya mengenai telur ayam tiruan yang didakwa dijualnya.

''Ini kali pertama gerai saya diperiksa. Mereka merampas 90 biji telur ayam yang saya jual untuk menjalani ujian pengesahan ketulenan," katanya.

Sementara itu, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan akan mengambil tindakan tegas terhadap pembekal dan penjual telur tiruan seperti yang didakwa oleh Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP).

Menterinya, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, pembekal dan penjual telur itu boleh dikenakan tindakan di bawah Akta Perihal Dagangan Palsu 1972.

"Kementerian juga telah menghantar penguat kuasa untuk memantau perkara tersebut. Perkara ini akan disiasat sehingga ke akar umbi kerana ia melibatkan kesihatan pengguna jika memakan barangan tiruan.

"Justeru, kita juga akan bekerjasama dengan Kementerian Kesihatan untuk mengesahkan sama ada telur tersebut tiruan atau tidak," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Malaysiakini :: Berita

Posted: 07 Apr 2011 08:00 PM PDT

Malaysiakini :: Berita


Kugiran, negara Islam modal BN di rumah panjang

Posted: 07 Apr 2011 07:36 PM PDT

BN dikesan mengambil pendekatan hiburan sambil mengetengahkan isu negara Islam bagi 'menakut-nakukan' pengundi Iban di rumah-rumah panjang daripada mengundi calon Pakatan Rakyat.

NONEMenariknya, dua kaedah pendekatan yang berbeza sama sekali itu digunapakai di dua rumah panjang yang berdekatan dalam kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) yang sama.

Tinjauan Malaysiakini di Batang Ai mendapati program melibatkan calon BN Malcom Mussen Lamoh di rumah panjang Sebagi Pandak - kira-kira 20 kilometer dari pekan Lubok Antu - umpama pesta keraian.

Kereta bersusun di tepi-tepi jalan dan daripada jauh lagi kedengaran suara penyandang kerusi itu mendendangkan lagu sambil diiringi kugiran,lengkap dengan paluan deram dan petikan gitar.

Sambil sebahagian penduduk memanggang daging di luar rumah, Malcom menyanyikan "Help Me Through the Night" yang dipularkan kumpulan rock Amerika Syarikat, Eagles.

NONEKeadaan begitu meriah dan mesra walaupun beliau tidak berucap lama sebelum itu. Ketika menyanyi, Maclom turut dihadiahkan sekuntum bunga oleh seorang wanita.

Ditemui Malaysiakini selepas itu, beliau sambil ketawa sambil mengaku tidak pandai menyanyi. Bagaimanapun, baginya, lagu Eagles itu baginya bermaksud "help me through the election" (bantu saya lalui pilihan raya ini).

"Ramai di sini saudara saya sama ada jauh atau dekat. Yang penting mereka hendaklah didekati tanpa sebarang halangan dan sekatan," katanya ketika ditanya tentang pendekatan diambilnya bagi memenangi hati pengundi.

'Anwar sibuk...'

Bercakap di rumah panjang moden (rumah batu) yang memuatkan 30 keluarga itu, Malcom menyifatkan kempennya disusun dengan mendekati secara terus penduduk Iban yang merupakan kelompok terbesar di DUN itu.

NONE"Fasa pertama saya akan dampingi rumah panjang. Fasa kedua saya akan temui dan berbincang dengan Persatuan Tuai Rumah.

"Sudah tentu saya tidak mampu pergi ke semua tempat," katanya sambil wawancaranya dihentikan oleh penduduk rumah panjang itu yang mahukannya menyanyikan lagu Iban pula sebelum berangkat pulang.

Sementara di rumah panjang Mepi Pasir - kira-kira 10 kilometer daripada Rumah Panjang Sebagi Pandak pula, keadaan lebih berbeza dan serius apabila pengundi disogokkan dengan isu nasional.

Anggota parlimen Lubok Antu, William Nyalau Badak ketika berucap mengetengahkan isu negara Islam yang diperjuangkan PAS dan pengharaman penjualan loteri oleh pimpinan parti Islam itu.

Sambil menyifatkan Pakatan Rakyat mempunyai "mimpi lain-lain", William juga menyifatkan gabungan PKR-DAP-PAS itu perlu ditolak kerana pemimpin utamanya Datuk Seri Anwar Ibrahim "mempunyai banyak masalah".

NONE"Anwar kini sibuk dengan isu video seks (yang didakwa melibatkannya) dan tidak ada masa untuk orang di sini," ucapnya dalam bahasa Iban, seperti diterjemahkan kepada Malaysiakini oleh seorang pegawainya.

Willian juga menyifatkan keluarnya beberapa anggota parlimen Pakatan daripada PKR seperti Zulkifli Noordin (Kulim-Bandar Baru) dan Wee Choo Keong (Wangsa Maju) menunjukkan bahawa parti itu "ada masalah besar".

Malcom yang menang dengan majoriti 1,854 undi dalam pilihan raya lalu kali ini ditentang Nicholis Bawin Anggat daripada PKR. Kawasan majoriti Iban itu mempunyai 8,728 pengundi.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Video seks: PM harus lulus ujian RCI juga

Posted: 07 Apr 2011 06:58 PM PDT

Hari ini, Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz adijadual mengusulkan kepada Jemaah Menteri untuk menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja bagi menyiasat sama ada Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah pelaku dalam video lucah Datuk T.

NONEAlasan yang diberi Nazri ialah Anwar mungkin menjadi Perdana Menteri Malaysia dan justeru, harus "lulus" penelitian Suruhanjaya Diraja bersabit video itu.

Nazri juga memberi kenyataan bahawa isteri Anwar Datin Seri Dr Wan Azizah Ismail tidak layak memutuskan individu dalam video itu yang mempunyai susuk badan (perut boroi dan dada luas) berlainan dengan Anwar.

Perakuan seorang isteri lebih 50 tahun dan presiden sebuah parti politik diketepikan begitu sahaja oleh Nazri!

Namun biarlah rakyat, khususnya kaum wanita menjawab Nazri atas perkara itu.

NONEYang lebih penting ialah cubaan Nazri meletakkan "syarat" Anwar mesti lulus ujian Suruhanjaya Diraja (RCI) sebelum boleh diangkat menjadi Perdana Menteri.

Secara tiba-tiba Nazri dan juak-juak dalam Umno mengiktiraf kemungkinan Anwar menjadi Perdana Menteri. Atau, adakah ia semata-mata untuk menghalalkan penubuhan RCI?

Yang bersih

Jika RCI menjadi ukuran untuk memastikan hanya mereka yang "bersih" menjadi pemimpin - kenapa tidak ditubuhkan Suruhanjaya Diraja untk menyiasat Datuk Seri Najib Razak yang beberapa pegawai kanannya terbabit dengan pembunuhan ngeri model warga Mongolia Altantuya Sharibuu.

altantuya razak baginda crime scene 180707 policeNajib - dahulu dan sekarang dibelit dengan tuduhan beliau ada kaitan dengan skandal Altantuya. Belum lambat untuk menubuhkan suruhanjaya itu bagi memastikan tuduhan dan dakwaan berkenaan Altantuya tidak lekat selama-lamanya.

Umum tahu pembunuhan Altantuya pada tahun 2006 melibatkan penasihat Najib - Abdul Razak Baginda dan dua anggota polis yang menerima arahan daripada pegawai kanan di pejabat Najib.

Umum juga tahu Altantuya dan Razak dibelit dengan isu pembayaran komisyen hampir RM500 juta untuk pembelian kapal selam yang diluluskan oleh Najib ketika beliau Menteri Pertahanan.

azlanDan umum juga tahu pada tahun lalu, pihak berkuasa Peranchis sendiri memulakan siasatan bersabit pembayaran komisyen kapal selam itu kerana ia membabitkan syarikat perkapalan negara itu.

Apakah ini semua tidak melibatkan kepentingan nasional yang sepatutnya membawa kepada sebuah Suruhanjaya Siasatan Diraja untuk menyiasat isu komisyen kapal selam, Altantuya dan hubung kait dengan Najib selaku Menteri Pertahanan ketika itu?

Sepatutnya sebelum melangkah masuk pejabat Perdana Menteri, Najib menawarkan untuk menubuhkan Suruhanjaya Diraja bagi memperakui beliau sebenarnya bersih-sebersihnya.

Hukuman gantung

razak baginda acquitted 311008 12Namun tidak. Dua anggota polis yang tidak pun mengenali Altantuya didapati bersalah dan dijatuhkan hukuman gantung sampai mati kerana kesalahan mengebom Altantuya manakala Razak Baginda pula dibebaskan.

Dua minggu lalu, Najib dengan gah menawarkan DNAnya dalam cubaan menyindir Anwar bersabit tuduhan fitnah liwat terhadap Ketua Pembangkang itu.

Sayang, Perdana Menteri hanya membuat tawaran itu setelah perbicaraan Altantuya berakhir dan Najib selesa menduduki taktha pemimpin utama negara.

Sepatutnya Nazri menjawab soalan mudah ini – kenapa standard yang dikenakan terhadap Anwar, itupun bersabit video lucah, dikecualikan terhadap Najib dalam kes yang membabitkan pembunuhan seorang warga asing dan duit rakyat berjuta-juta ringgit.

azlanKenyataan Nazri yang mahu RCI ditubuhkan adalah berbaur politik dan dipinjam daripada agenda Tan Sri Rahim Thamby Chik, Datuk Shayzl Eskay dan Datuk Shuib Lazim ketika mereka menayangkan video lucah itu kepada wartawan terpilih pada 21 Mei lalu.

Sekali gus pengumuman Nazri mengesahkan usul penubuhan RCI adalah satu lagi taktik terdesak Umno untuk memanjangkan fitnah video seks ke atas Anwar.

Bukan mencari kebenaran

Ia bukan mengenai mencari kebenaran kerana jika itulah yang dicari, maka polis sudah tentu menangkap Datuk T dan mendedahkan sama ada pelaku dalam rakaman 21 minit itu adalah Ketua Pembangkang atau sebaliknya.

NONENamun ini tidak berlaku. Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar hanya mengesahkan video itu adalah tulen dan siasatan 95 peratus siap untuk diserahkan kepada Peguam Negara.

Hanya Ismail dapat menjawab keperluan untuk beliau memberi kenyataan sebegitu, malah kenapa beliau perlu memberi sebarang kenyataan jika siasatan belum dimuktamadkan.

Mungkin kerana yakin orang ramai akan mencurigai hasil siasatan polis, maka wujud tekanan baru ke atas Umno untuk menubuhkan RCI.

Namun apabila Jemaah Menteri bermesyuarat hari ini untuk menimbangkan cadangan menubuhkan Suruhanjaya Diraja bagi menyiasat video seks itu, mereka harus bertafakur seketika untuk memperingati mendiang Altantuya Sharibuu yang tidak mendapat pembelaan sedemikian.

Ulasan ini adalah pendapat peribadi penulis. Ia tidak semestinya mencerminkan pandangan editorial Malysiakini.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Pahang

Posted: 07 Apr 2011 07:17 PM PDT

Utusan Online - Pahang


Jalan rosak akibat lori

Posted:

Jalan rosak akibat lori

Jalan rosak akibat lori


SEORANG penduduk menunjukkan jalan rosak akibat dilalui kenderaan berat membawa hasil bijih besi dan sawit di Kampung Sementeh, Temerloh.


Saudara Pengarang,
TINDAKAN kerajaan menaik taraf jalan kampung bagi kemudahan penduduk amat dihargai oleh warga desa di Temerloh.

Namun, apa yang dikesalkan apabila jalan itu rosak kerana dilalui kenderaan berat seperti lori sehingga menyebabkan berlubang dan sukar kepada kenderaan lain melaluinya terutama pada musim hujan.

Laluan tersebut merupakan penghubung utama kepada 800 penduduk Kampung Sementeh dan Sungai Leleh yang berulang alik ke pekan berhampiran atau bandar Temerloh.

Jalan sepanjang lima kilometer itu untuk kemudahan penduduk turut digunakan lori mengangkut bijih besi dan lori balak untuk mengeluarkan hasil.

Akibatnya terdapat banyak jalan berlubang sepanjang empat kilometer hingga meresahkan penduduk.

Paling teruk apabila ibu bapa yang menghantar anak ke sekolah setiap hari berselisih dengan lori terpaksa ke tepi jalan dan ada yang terpaksa memandu dalam lubang.

Masalah ini telah berlarutan sejak setahun lalu dan sepanjang tempoh itu penduduk terpaksa berkongsi laluan dengan kenderaan berat terbabit.

Oleh itu, saya mewakili kedua-dua kampung menggesa pihak berkuasa atau pihak terbabit supaya membaikinya segera supaya keadaan itu tidak berlarutan dan mengundang padah pada penduduk.

MOHD. HABIBI JAMILJKKK Kampung Sementeh, Temerloh

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tambak tebing sungai daripada terhakis

Posted:

Tambak tebing sungai daripada terhakis

Tambak tebing sungai daripada terhakis


SEORANG pekebun getah melihat keadaan tebing sungai yang terhakis dan mengundang risiko kepada pengguna laluan tersebut di Kundang Patah, Raub.


Saudara Pengarang,
SAYA mewakili penduduk di Kundang Patah, Raub meminta pihak berwajib menambak tebing sungai setinggi tiga meter yang menghakis laluan harian petani akibat berlaku tanah runtuh setiap hari.

Saranan itu dibuat berikutan laluan tersebut menjadi jalan utama petani ke kebun getah yang terletak di tebing sungai.

Pekebun getah lazimnya keluar pada awal pagi dalam cuaca gelap dan amat berisiko melalui jalan yang terhakis itu.

Selain itu, ia adalah laluan utama pekebun keluar masuk sama ada menoreh atau membawa hasil getah keluar dengan motosikal.

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini keadaan jalan menjadi semakin sempit serta mengundang bahaya terutama ketika cuaca kurang mengizinkan.

Tidak dinafikan terdapat laluan alternatif bersebelahan jalan tersebut, tetapi keadaannya terlalu rendah dan terdapat takungan air.

Jika melalui jalan alternatif itu ia mengundang risiko kepada penunggang motosikal yang boleh mendatangkan kecederaan.

Separuh Jalan Tanjung Aur pernah diturap tar dan terdapat beberapa kerosakan besar sepanjang jalan itu sehingga menjadi lopak air yang dalam.

Saya berharap pihak berkaitan atau agensi kerajaan memandang serius masalah ini dan berharap menambak semula tebing sungai itu demi keselamatan pekebun getah di situ.

MOHAMAD MAT YUSOFKundang Patah, Raub

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Taman Negara sesak kenderaan diletak sesuka hati

Posted:

Taman Negara sesak kenderaan diletak sesuka hati

Taman Negara sesak kenderaan diletak sesuka hati


KENDERAAN diletak sesuka hati di laluan pintu masuk sehingga menimbulkan kesesakan dan tidak selesa pelancong asing yang singgah di Taman Negara Kuala Tahan, Jerantut.


Saudara Pengarang,
MASALAH pelawat domestik dan individu meletakkan kenderaan sesuka hati 'menghantui' pihak lain yang kerap berkunjung ke Taman Negara Kuala Tahan daerah Jerantut.

Senario berkenaan amat ketara di pintu masuk ke Taman Negara di Kuala Tahan Seberang (hadapan sekolah rendah dan tempat menunggu bas) apabila kenderaan diparkir di kiri kanan jalan berkenaan yang sempit.

Keadaan itu menimbulkan kesesakan kepada pejalan kaki khususnya pelancong Barat sambil memikul beg berat ke pintu masuk dari taman itu.

Terdapat kenderaan lain memasuki laluan yang sudah sesak untuk memunggah barang atau menurunkan penumpang di pintu masuk taman berdekatan Sungai Tembeling.

Keadaan itu juga menutup langsung keceriaan pintu masuk taman yang dihiasi laluan berturap batu-bata merah, pokok bunga dan memudarkan lagi 'warna-warni' landskap taman berkenaan.

Bukan sahaja pelancong menghadapi kesesakan lalu lintas, malah, senario tersebut berlaku apabila murid sekolah rendah masuk dan keluar pintu pagar pada hari persekolahan.

Lebih menghairankan mengapa pemilik kenderaan tidak menggunakan parkir khas yang dibina oleh pihak berkuasa tempatan (PBT) berdekatan laluan ke sebuah resort swasta.

Parkir berkenaan yang boleh memuatkan hampir 100 buah kenderaan pada satu-satu masa selesa dan selamat, sebaliknya langsung tidak berfungsi sepenuhnya selain beberapa kenderaan sahaja dilihat berbuat demikian.

Saya meminta PBT menempatkan petugas beruniform secara bergilir-gilir untuk memantau kenderaan yang diletakkan sesuka hati khususnya pada cuti hujung minggu.

SURI TAMAN,Jerantut

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Mahkamah

Posted: 07 Apr 2011 07:16 PM PDT

Utusan Online - Mahkamah


Prosiding penuntut dakwa disihir kecoh

Posted:

Prosiding penuntut dakwa disihir kecoh

Prosiding penuntut dakwa disihir kecoh

KUALA LUMPUR 7 April - Suasana di Mahkamah Tinggi Syariah hari ini kecoh lagi apabila keluarga seorang penuntut universiti, Yani Yuhana Mohd. Zambri yang hadir bagi kes pengesahan pernikahan, tidak berpuas hati setelah prosiding dijalankan secara tertutup.

Kejadian itu berlaku apabila bapa Yani Yuhana yang tiba di sini pada pukul 9.10 pagi terbaca notis pemberitahuan yang ditampal di papan kenyataan mengenai kes tersebut.

Secara spontan Mohd. Zambri Zakaria, 60, menghayun sebatang tongkat kayu ke arah cermin kaca notis itu dipamerkan, namun sempat dihalang oleh seorang anggota polis.

Selepas itu, Yani Yuhana bersama ibu bapanya terus beredar dalam keadaan marah dan enggan menghadiri prosiding.

Namun, selepas 10 minit, Mohd. Zambri kembali semula dengan ditemani peguam syarie yang mewakili anaknya, Othman Mohd. Noor.

Keadaan kembali kecoh selepas prosiding berakhir, apabila Mohd. Zambri yang keluar dari pintu mahkamah, tiba-tiba ditahan oleh tiga anggota polis berpakaian preman dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi.

Difahamkan polis mahu mengambil keterangannya berhubung satu laporan polis.

Namun Mohd. Zambri yang merupakan guru seni silat dilihat enggan menyerah diri sebaliknya bertempik dia tidak perlu ke balai polis.

''Tolong lepaskan, saya rela mati syahid dengan terjun bangunan ini demi maruah anak. Bagi saya peluang jumpa isteri dan anak-anak di bawah (mahkamah),'' jeritnya sehingga menyebabkan hampir 10 anggota polis berkawal di sekitarnya.

Keadaan menjadi lebih teruk apabila isteri guru silat itu bersama 10 pengikutnya menghalang mereka daripada membawa Mohd. Zambri ke balai polis kerana didakwa tiada hak untuk menahannya.

Setelah hampir 15 minit, Mohd. Zambri mengalah dan meletakkan satu syarat agar dia dibenarkan memandu keretanya sendiri ke IPD Dang Wangi.

Sebelum ini, kekecohan pernah berlaku apabila Yani Yuhana, 25, yang mendakwa dirinya disihir oleh ahli perniagaan tekstil, Muhammad Kamran Babar Nazir Khan, 46, pernah menampar lelaki tersebut.

Muhammad Kamran memohon pengesahan pernikahan yang didakwa berlaku di Sadiqadad Raw, Pakistan, dua tahun lalu.

Peguam syarie, Muhamad Burok yang mewakili pemohon ketika ditemui di luar mahkamah memberitahu, Yani Yuhana selaku responden telah memohon untuk mengemukakan hujah balas secara bertulis dan dibenarkan oleh Hakim Syarie Abdul Walid Abu Hassan.

Mahkamah menetapkan 27 Mei depan, keputusan sama ada pernikahan tersebut sah ataupun sebaliknya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Rencana

Posted: 07 Apr 2011 03:21 PM PDT

Utusan Online - Rencana


Menilai jenis pemimpin

Posted:

Menilai jenis pemimpin

Menilai jenis pemimpin

Oleh Aziz Jamaludin Mhd Tahir

MEMINJAM kerangka analisis kepimpinan yang dirumuskan oleh Dr. Azizan Bahari, seorang pensyarah Universiti Utara Malaysia memberikan kita ilham bagi memilih jenis pemimpin yang bakal memimpin kita.

Dalam bukunya, Menjadi Pemimpin (2008), Dr. Azizan memberikan pengukuhan konsep pemimpin kepada empat jenis utama iaitu pemimpin karismatik, pemimpin transaksi, pemimpin yang sentiasa memikirkan kaedah memenangkan dirinya sendiri dan pemimpin transformasi.

Seorang pemimpin karismatik merupakan pemimpin yang popular dan menjadi pujaan pengikutnya. Pemimpin jenis ini, walaupun adakalanya membuat kesilapan, kesilapan yang dilakukan itu tidak dinilai sebagai satu kesilapan. Malah, setiap kali percubaan untuk mendedahkan keburukannya akan dianggap sebagai satu helah, kemudiannya akan dirumuskan sebagai konspirasi. Penyokong setianya tidak boleh menerima kesalahan tersebut, dan sebarang percubaan menjatuhkan pemimpin itu akan ditentang kerana mereka sanggup "mati dan berjuang" mempertahankannya.

Menjadi lebih keutamaan ialah pemimpin karismatik bukan sahaja mampu menghimpunkan ramai pengikut bahkan orang sanggup mendengar ucapannya dengan tekun tanpa menilainya sebagai sesuatu yang bertentangan. Pemimpin jenis ini amat bijak menggunakan lisan dan bahasa badan sehingga ia dilihat hebat, mampu menyelesaikan masalah masyarakat dan gaya retoriknya mempunyai ritma "mega mendung." Pemimpin jenis ini tahu membangkitkan resah melalui kata-kata dan mampu pula memberikan solusi walaupun secara rasionalnya ia adalah sesuatu yang tidak munasabah.

Pemimpin transaksi tidak mempunyai kehebatan berpidato, tetapi ia merupakan pemimpin yang sanggup bekerja keras untuk memenuhi tanggungjawabnya. Pemimpin jenis ini mempunyai idea yang praktikal dan tidak akan membuat janji seandainya tidak mampu dilaksanakan. Pemimpin transaksi mengamalkan gaya kepimpinan sederhana, tidak meninggi diri dan sentiasa berkorban untuk mensejahterakan orang yang dipimpinnya.

Pemimpin ketiga ialah pemimpin yang sentiasa memikirkan kaedah untuk menang sendiri. Pemimpin ini akan menggunakan apa sahaja kaedah dan cara yang difikirkan sesuai asal sahaja kedudukannya dapat dipertahankan. Sifat ini amat bertepatan dengan apa yang dianjurkan oleh Nicollo Micheavelli dan bagi Dr. Azizan ia dikenali sebagai pemimpin 'Halsca' (halal segala cara). Fitnah bukan dilihat sebagai kaedah jijik, malah dianggap sebagai satu strategi politik.

Pemimpin keempat ialah pemimpin transformasi. Pemimpin jenis ini bukan sahaja memberikan ilmu kepada pengikutnya malah turut berusaha membentuk budaya berfikir secara rasional. Ia ikut membudayakan percambahan ilmu dan tidak mudah berjanji untuk menempatkan dirinya sebagai populis.

Pemimpin transformasi adakalanya dilihat mempunyai gaya karismatik, tetapi bukan dengan tujuan untuk menunjukkan kehebatan secara peribadi. Pemimpin transformasi tidak berusaha membentuk kelompok penyokong yang fanatik, tetapi lebih menjurus kepada pembentukan pemikiran penyokongnya secara rasional agar mampu membuat keputusan dengan bijak dan berkesan. Pemimpin jenis ini bercakap dengan menggunakan fakta dan bukannya gemar membuat kesimpulan secara tergesa-gesa.

Seorang pemimpin transformasi sentiasa memberikan fokus selaras dengan tanggungjawabnya sebagai seorang pemimpin. Pemimpin jenis ini meletakkan amanah sebagai pemandu arah dan berusaha sepenuh daya untuk memberikan kesejahteraan kepada orang yang dipimpinnya. Pemimpin transformasi tidak menjadikan kedudukannya sebagai keistimewaan, sebaliknya mengutamakan setiap peluang dan fikirannya untuk memenuhi tuntutan masyarakat.

Perspektif kepimpinan transformasi merupakan sifat kepimpinan yang banyak diberikan penekanan dalam al-Quran. Pemimpin jenis ini akan sentiasa berusaha menunaikan tanggungjawabnya dengan penuh amanah dan bila membuat sesuatu keputusan, ia berdasarkan kepada prinsip keadilan.

Konsep keadilan tidak dicampuradukkan dengan konsep sama rata. Konsep keadilan ialah meletakkan hak ditempat yang sepatutnya, maka dalam memenuhi tuntutan tersebut, ia tetap bersandarkan kepada peraturan dan etika yang telah melembagakan sesuatu perkara. Bagi perkara-perkara yang belum dilembagakan sebagai satu bentuk peraturan dan etika, akan dicari pula satu rumusan yang boleh diterima secara umum.

Dalam konteks ini, pemimpin transformasi tidak akan meminggirkan kelompok minoriti walaupun dalam konteks demokrasi, majoriti menjadi kuasa penentu. Kepentingan minoriti akan dilihat secara saksama, kerana mereka juga mempunyai hak selagi hak tersebut tidak melanggar hak orang lain.

Dalam konteks kepimpinan Islam, menunaikan tanggungjawab, menjaga amanah dan menegakkan keadilan adalah beban yang disandarkan ke atas bahu seseorang pemimpin. Sebagai pemerintah (ulil amri), setiap pengikut pula diwajibkan mentaatinya selagi setiap tingkah laku dan kaedah pemerintahan tersebut tidak menjurus kepada kebongkakan, menolak keyakinan dan melanggar perintah Allah SWT serta mendusta Rasulullah (Surah al-Nisa' ayat 48).

Kekuasaan yang diperoleh seseorang pemimpin adalah atas keizinan-Nya. Seseorang itu tidak boleh menganggap kuasa yang ada padanya adalah hak mutlaknya, kerana sehebat mana manusia cuba mendapatkannya, melalui apa cara sekalipun, jika tanpa restu Allah SWT ia tidak akan memperolehnya. Sejarah manusia yang lupa mengenai kekuasaan Allah SWT banyak berlaku meskipun seseorang itu dilihat hebat – dari jenis pemimpin karismatik – tapi akhirnya kecundang dan jika sempat menjadi pemimpin, di akhir pemerintahannya diselubungi tragedi.

Kita mungkin boleh mengambil contoh Muammar Gadafi sewaktu permulaannya dilihat sebagai wira. Setelah lebih 40 tahun memimpin Libya, Gadafi menjadi musuh dan rakyatnya sedang berjuang untuk menyingkirkannya secara tidak terhormat. Begitu juga dengan nasib yang diterima oleh Hosni Mubarak, terpaksa hidup dalam buangan dan menjadi umpatan.

Di dalam kitab Musnad (jilid 3 halaman 154), Imam Ahmad bin Hanbal memetik hadis Rasullullah SAW yang bermaksud: Tidak ada iman (yang sempurna) bagi orang yang sama sekali tidak ada kepercayaan (beramanah) baginya. Dan tidak ada agama (yang sempurna) bagi orang yang sama sekali tidak menepati janji baginya. (Riwayat Ahmad dan Baihaqi).

Berdasarkan prinsip tersebut, menjadi pemimpin bukanlah bermakna mendapatkan jawatan yang tertinggi. Kedudukan jawatan itu perlu disusuli dengan usaha memenuhi tanggungjawab dan amanah. Ingatan itu perlu sentiasa menjadi gagasan yang wahid bagi seseorang yang ingin menjadi pemimpin sebagai mana maksud hadis: Tidak ada seorang pemimpin yang menjaga urusan umat Islam sekiranya dia mati sedangkan dia ada mengkhianati mereka melainkan Allah SWT haramkan ke atasnya syurga. (Riwayat Syaikhan).

Berdasarkan kerangka analisis kepimpinan jelaslah bahawa pemimpin transformasi amat diperlukan berbanding lain-lain jenis pemimpin. Rasulullah saw diakui dunia sebagai seorang pemimpin yang jujur. Bila berjanji kepada masyarakat yang dipimpinnya, ia tunaikan janji sesuai dengan tuntutan Allah SWT.

Rakyat Malaysia semakin matang menilai pemimpin. Rakyat sentiasa memerhatikan setiap tindak tanduk pemimpin kerana rakyat Malaysia semakin sedar, berilmu dan dapat membaca tingkah laku seseorang pemimpin. Rakyat semakin bijak, tetapi dalam kecerdikan itu jangan tersalah pilih, terlalu banyak musang berbulu ayam yang hanya mencari peluang dengan berlakon dan bersandiwara. Hakikatnya, ayam sereban habis, reban bersepah dengan bulu-bulu ayam, musang hilang setelah kekenyangan.

DATUK AZIZ JAMALUDIN MHD TAHIR

ialah Yang Dipertua Yayasan Dakwah

Islamiyah Malaysia (Yadim)

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Sentimen pengundi Cina

Posted:

Sentimen pengundi Cina

Sentimen pengundi Cina

Oleh ZULKIFLI JALIL
pengarang@utusan.com.my


Peniaga di Pasar Sentral Sibu sibuk melayani pelanggan masing-masing ketika kempen parti politik sudah bermula sempena Pilihan Raya Negeri Sarawak Ke-10. - Bernama


Trio Utusan Malaysia tiba di Sibu dari Mukah, lewat petang semalam. Sibu antara bandar Cina yang dihuni etnik Foochow yang dianggap pada pilihan raya kecil sebelum ini menjadi penyumbang kepada kekalahan calon Barisan Nasional (BN).

Bagaimanapun bukan Sibu menjadi perhatian kami buat masa ini meskipun ia menjadi kubu kuat DAP. Tumpuan kami sebenarnya ialah Miri, tempat bertandingnya Presiden Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP), Tan Sri Dr. George Chan Hong Nam, 75.

Sejak kebelakangan ini khususnya selepas pilihan raya umum lepas, kedudukan SUPP dalam BN Sarawak sebagai parti yang benar-benar mewakili pengundi Cina agak goyah. Ini ditambah dengan sentimen DAP yang sentiasa memainkan isu-isu kecinaan termasuk isu kepimpinan terlalu lama beberapa pemimpin utama negeri termasuk Hong Nam.

Parti pimpinan Hong Nam yang mewakili kaum Cina di Sarawak dikatakan 'kurang menyengat' berbanding dengan DAP yang diuar-uarkan pula lantang bersuara mewakili 'majoriti' kaum itu. Sehinggakan suatu ketika, isu pengunduran Hong Nam yang dikatakan mahu berbuat demikian pada 2008 dimomokkan begitu sahaja oleh DAP di kalangan orang Cina.

Namun, seperti mana tegarnya kewibawaan para pemimpin Sarawak, demikianlah Hong Nam yang tidak mahu mengalah dengan sikap chauvinis DAP dalam memainkan sentimen di negeri itu. Awal bulan ini, Hong Nam mengingatkan 'pihak berkenaan' ketika bercakap tentang Miri yang turut digelar 'George Town' (Bandar George mengambil sempena sumbangan dan jasanya memajukan Miri).

Kata Hong Nam: "Miri tempat kelahiran saya, saya akan mempertahankannya sehingga saya mati. Dan kalau saya mati, saya akan bangkit dari kubur dan menghantui sesiapa sahaja yang cuba mengganggu-gugat keharmonian Miri."

Hong Nam yang baru sahaja mengejutkan orang ramai termasuk pemberita dengan pengesahannya berkahwin dengan Datuk Lorna Enan Muloon beberapa hari lepas setelah merahsiakannya selama bertahun-tahun untuk menjaga perasaan anak-anak dan anggota keluarga yang lain, akan mempertahankan kerusi DUN Piasau. Beliau ditentang oleh calon muka baru dari DAP, Ling Sie Kiong, 28.

Hong Nam yang menyandang kerusi berkenaan selama enam penggal merupakan Presiden SUPP sejak 1997 dan telah berkecimpung dalam dunia politik selama lebih 30 tahun. Sementara Sie Kong pula merupakan peguam muda berkelulusan undang-undang dari Universiti Sheffield, England.

Anak muda ini, sebaik sahaja selesai menyerahkan borang pencalonan kelmarin berkata: "Saya akan menentang 'gergasi politik'. Ada banyak isu, kita (DAP) akan bawa isu setiap hari melalui sidang media, risalah dan juga ceramah politik kita."

Peranan SUPP pada pilihan raya negeri ke-10 ini penting untuk membantu BN Sarawak mengekalkan rekod bersih selepas kehilangan lapan kerusi pada Pilihan Raya Negeri 2006. Tumpuan BN sepanjang kempen pilihan raya ini ialah mahu merampas kembali kerusi Pending, Padungan, Batu Lintang, Kidurong, Meradong, Kota Sentosa, Bukit Assek dan Ngemah, selain mengetepikan saingan pembangkang di beberapa kerusi yang bakal menyaksikan persaingan sengit. Antaranya di Lingga, Engkilili, Bawang Assan, Ba'kelalan dan Telang Usan.

Dari segi SUPP sendiri, parti itu bertanding di 19 kerusi termasuk 15 kerusi yang majoritinya pengundi Cina. Ironinya, isu yang diberi perhatian oleh pengundi Cina khususnya di kawasan bandar ialah lebih kepada politik baru yang melihat kepada soal tadbir urus. Ini berkisar sama ada kerajaan 'boleh diyakini' dalam mengutamakan soal kepimpinan dan pentadbiran yang cekap , amanah, berakauntabiliti serta bebas daripada salah guna kuasa dan rasuah.

Isu yang sering diuar-uarkan oleh DAP yang dipercayai akan mewarnai kempen pilihan raya mereka kali ini ialah isu pemimpin yang terlalu lama memerintah. Sentimen mereka ialah 'good BN, good Taib' (kalau undi BN, undi Abdul Taib).

Dari segi ekonomi pula, pengundi Cina dikatakan bertumpu kepada soal kekayaan ekonomi, agihannya dan dasar-dasar ekonomi serta pembabitan orang Cina dalam sektor awam.

Selain itu, DAP dan pakatan pembangkang memainkan sentimen siri pertelagahan dalam SUPP serta mempersoalkan 'usia veteran' rata-rata pemimpinnya yang berusia 60 hingga 70 tahun.

"Dikatakan majoriti pengundi Cina tidak mudah terpengaruh dengan cerita yang tidak benar dan mengutamakan kestabilan dan ketelusan.

"Soal peningkatan kadar jenayah juga menjadi isu, namun di bawah pentadbiran sekarang, kadar jenayah telah turun secara drastik," kata seorang pemimpin negeri kepada Utusan Malaysia semalam.

Selain itu, pengundi Cina juga dikatakan dihambat dengan isu pajakan tanah terlalu pendek iaitu 60 tahun dan isu tanah mengikut Seksyen 47 Kanun Tanah Sarawak. Malah mereka juga dikatakan peka dengan pendekatan 'semak dan imbang' (check and balance) serta tidak mahu sesuatu parti itu dilihat terlalu kuat sehingga kononnya dikhuatiri wujud salah guna kuasa di kemudian hari.

Begitu pun, jika diambil kira 'kesempurnaan' yang dituntut oleh pengundi Cina di Sarawak, segala-galanya mungkin dikira 'perlu sempurna' sehingga tidak memungkinkan kesilapan kecil manusia. Ketika kaum dan etnik lain di Sarawak turut memiliki pendirian dan pandangan tersendiri tentang parti pilihan mereka terutama BN, kaum lain pula sewajarnya menghulurkan kesepakatan dan timbang rasa untuk bersama-sama memacu kemajuan Sarawak.

Apatah lagi dengan manifesto BN yang baru dilancarkan di Kampung Bandung, Sibu semalam oleh Tan Sri Abdul Taib Mahmud yang komited untuk meneruskan usaha BN mahu menekankan tadbir urus yang baik, kalau pun dikatakan itulah tuntutan pengundi Cina. Disebut dalam manifesto itu bagaimana pengurusan kewangan yang baik oleh kerajaan negeri pimpinan Abdul Taib telah diiktiraf dan diperakui oleh Ketua Audit Negara untuk lapan tahun berturut-turut sehingga sekarang.

Malah, aliran pelaburan antarabangsa terus ke Sarawak meningkat setiap tahun. Pada 2009, ia mencapai RM5.7 bilion berbanding RM1.7 bilion pada 1990. Dengan impak pelaksanaan Koridor Tenaga Yang Boleh Diperbaharui Sarawak (SCORE) yang sedang berjalan sekarang, kesan pelaburan antarabangsa ini untuk 2010 hingga 2020 dijangka mencecah RM147.5 bilion.

Cuma yang sepatutnya harus dibimbangi oleh pengundi Cina ialah jika mereka menolak SUPP, yang merupakan komponen BN, maka agak sukar wadah kaum Cina dibangkitkan dalam Kabinet negeri seterusnya ke peringkat Pusat. Suara pengundi Cina perlu diterjemahkan menerusi SUPP yang kini berada utuh di sebelah Kerajaan Pusat.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kosmo Online - Negara

Posted: 07 Apr 2011 01:42 PM PDT

Kosmo Online - Negara


Dua pegawai SPRM ditahan tugas

Posted:

Dua pegawai SPRM ditahan tugas

Dua pegawai SPRM ditahan tugas

Oleh ATIKAH DALI, AISHAH AMIN,
NOR SHAFAWATI YUP
dan MEGAT LUTFI MEGAT RAHIM
berita@kosmo.com.my



KUALA LUMPUR – Dua pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Kuala Lumpur ditahan tugas ekoran kematian seorang pegawai Kastam berpangkat Penolong Pengarah Kastam Selangor, Ahmad Sarbani Mohamed di bangunan pejabat itu di sini kelmarin.

Tindakan terhadap kedua-dua pegawai termasuk seorang pegawai pengiring Ahmad Sarbani itu dibuat bagi tujuan siasatan selepas mereka disyaki melakukan pelanggaran ingkar perintah berhubung pengendalian saksi di pejabat SPRM.

Kedua-dua pegawai itu juga dikatakan gagal berada bersama saksi atau pelanggan sepanjang masa ketika individu tersebut berada di dalam premis SPRM.

"Proses tahanan kerja tersebut dilakukan bagi membantu melicinkan proses siasatan (dalaman)," kata SPRM dalam satu kenyataan semalam.

Menurut SPRM, tindakan penggantungan tersebut dibuat di bawah Peraturan 43, Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) (Pindaan) 2002 iaitu penahanan kerja bagi penyiasatan.

Tempoh penggantungan kerja bagi kedua-dua pegawai terbabit berjalan sehingga proses siasatan dalaman SPRM selesai.

Kelmarin, Ahmad Sarbani yang bertugas di Unit Import dan Eksport Pejabat Kastam Pelabuhan Klang ditemui mati di tingkat satu pejabat SPRM di Jalan Cochrane di sini selepas masuk ke bangunan tersebut untuk berjumpa dengan pegawai penyiasat.

Beliau merupakan salah seorang daripada 62 kakitangan Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) yang disiasat oleh SPRM dalam Operasi 3b melibatkan salah laku rasuah serta penggubahan wang haram.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Air mata sambut jenazah Sarbani

Posted:

Air mata sambut jenazah Sarbani

Air mata sambut jenazah Sarbani


Maziah (tiga dari kiri) menyiram air di atas pusara suaminya, Ahmad Sarbani di Tanah Perkuburan Islam Seksyen 9, Kota Damansara, Selangor semalam.


KUALA LUMPUR - Ketibaan jenazah Penolong Pengarah Kastam Selangor, Ahmad Sarbani Mohamed disambut dengan linangan air mata dan penuh hiba oleh kira-kira 300 orang yang memenuhi Surau Ar-Rahman, Kelana Jaya dekat sini semalam.

Ibu Allahyarham yang dikenali sebagai Aishah, 70-an, pengsan beberapa minit sebaik menatap wajah anaknya itu.

Jenazah yang telah dikafankan itu dibawa dari Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM), Cheras. Ia tiba di surau itu pada pukul 5.10 petang untuk disolatkan.

Imam bagi solat hajat yang dijalankan sebelum itu turut mengumumkan bahawa solat sunat berkenaan bertujuan untuk mendapatkan petunjuk Allah bagi menyerlahkan kebenaran dan menyelesaikan kes tersebut.

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim ketika ditemui pemberita di Kuarters Kastam di Kelana Jaya berkata, kerajaan negeri Selangor turut berasa sedih atas pemergian Allahyarham.

"Yang penting sekarang kita perlu mencari kebenaran dan penyiasatan terhadap kematian Allahyarham bagi mengenal pasti punca sebenar kejadian itu," katanya.

Turut hadir untuk menyempurnakan solat jenazah ialah Ketua Pengarah Jabatan Kastam Diraja Malaysia, Datuk Seri Mohamed Khalid Yusuf dan Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs), Datuk Omar Osman.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pembangkang tidak layak ganti BN

Posted:

Pembangkang tidak layak ganti BN

Pembangkang tidak layak ganti BN


NAJIB diserbu oleh para pelajar yang ingin mendapatkan tandatangan beliau sempena lawatannya di Sekolah Menengah Kebangsaan Santubong, dekat Kuching semalam.


KUCHING - Pertembungan calon parti-parti pembangkang pada pilihan raya negeri Sarawak pada 16 April ini menunjukkan mereka tidak ada persefahaman dan seterusnya tidak layak menjadi alternatif kepada kerajaan Barisan Nasional (BN).

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, walaupun pembangkang pada mulanya cuba mengatur barisan yang diharapkan dapat memberi tentangan kepada BN, akhirnya ia tidak menjadi kenyataan kerana tiada persepakatan.

"Persefahaman yang kononnya wujud sudah berkecai apabila mereka terpaksa bertanding sesama sendiri di banyak kawasan pilihan raya semata-mata untuk menentang calon BN,'' katanya kepada pemberita selepas melancarkan Sirim Pintar-Learning dan Sirim Robokit di Sekolah Menengah Santubong dekat sini semalam.

Najib yang menamatkan lawatan dua hari ke Sarawak semalam memberitahu, terdapat terlalu banyak pertandingan lebih daripada satu lawan satu, malah terdapat di beberapa kawasan melibatkan lima dan enam calon.

"Kalau pembahagian kerusi pun bertelagah, apatah lagi nak tubuh kerajaan,'' ujarnya.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Kota

Posted: 07 Apr 2011 11:18 AM PDT

Utusan Online - Kota


Masih kena bayar parkir

Posted:

Masih kena bayar parkir

Masih kena bayar parkir

Oleh ROSLAH OTHMAN
kota@utusan.com.my


KAWASAN letak kereta di stesen LRT Cheras yang didakwa penduduk sekitar dikenakan bayaran oleh pihak tertentu walaupun terdapat papan tanda mengatakan ia adalah percuma. - utusan/ Mohd. Arif Rameli


KUALA LUMPUR 6 April - Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) telah meletakkan papan tanda di kawasan tempat letak kereta di stesen Transit Aliran Ringan (LRT), Cheras di sini sebagai kawasan tempat letak kereta percuma, namun kegiatan mengutip bayaran oleh pihak tertentu didakwa muncul semula sejak beberapa minggu lalu.

Keadaan itu bukan sahaja menimbulkan rasa kurang senang tetapi turut menimbulkan tanda tanya kepada pengguna apakah kegiatan itu dilakukan secara haram atau mendapat kebenaran pihak berkuasa tempatan.

Tinjuan Utusan Malaysia di situ baru-baru ini tidak melihat kegiatan itu berlaku seperti didakwa pengadu kepada kami. Bagaimanapun, beberapa pemandu teksi dan penjaja berhampiran di situ mengakui telah menyaksikan kegiatan itu.

Saadah Abdullah, 43, berkata, kegiatan mengutip bayaran sudah dihentikan selepas pihak berkuasa tempatan mengesan kegiatan haram berkenaan tahun lalu.

Katanya, sebelum itu pengguna dikenakan caj bayaran sebanyak RM3 untuk meletak kenderaan di situ.

"Kejadian berlaku pada waktu pagi ketika orang ramai keluar bekerja dan menggunakan LRT. Ketika itu keadaan di situ agak kecoh apabila pengguna menunjukkan papan tanda yang dikeluarkan DBKL, tetapi pemungut wang berkeras dengan menunjukkan surat kebenaran mengutip bayaran," ujarnya.

Seorang pemandu teksi J. Jaya, 54, mengakui dakwaan Saadah itu sememangnya berlaku.

Katanya, selepas papan tanda diletakkan di situ hampir setahun lalu, kegiatan mengutip bayaran sudah tidak ada lagi sehinggalah ia muncul kembali beberapa minggu lalu.

"Bagi yang sudah biasa, tentu ia bukan masalah kepada mereka, tetapi bagi yang pertama kali mereka mungkin perlu lebih berhati-hati," ujarnya.

Sementara itu, Pengurus Komunikasi Korporat, DBKL Anwar Mohd. Zain ketika dihubungi mengakui DBKL turut menerima aduan mengenai perkara sama.

Katanya, mengikut status semasa, meletak kereta di kawasan berkenaan tidak dikenakan sebarang bayaran.

"DBKL sendiri telah memasang papan tanda di kawasan itu sebelum ini, bagaimanapun telah dicabut oleh pihak tidak bertanggungjawab.

"Sehubungan itu orang ramai dinasihatkan supaya tidak mudah terpedaya dengan pihak yang meminta bayaran meletak kereta di kawasan berkenaan sebaliknya diminta menunjukkan papan tanda yang dipasang," ujarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

DBKL arah tutup seminggu

Posted:

DBKL arah tutup seminggu

DBKL arah tutup seminggu

Oleh ROSLAH OTHMAN
kota@utusan.com.my


Dr. Sallehudin Abu Bakar menampal notis arahan tutup pada dinding kedai makan semasa Ops Bersih di sebuah pusat beli-belah di Kuala Lumpur, baru-baru ini.


KUALA LUMPUR 6 April - Kedai makan yang beroperasi di kompleks beli-belah terkemuka belum tentu bersih.

Dan, jangan pula mereka fikir kedudukan mereka di situ akan terlepas daripada pandangan pihak berkuasa, termasuk Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL).

Ini terbukti apabila sebuah kedai makan di MidValley Megamall telah diperintah tutup seminggu oleh DBKL baru-baru ini berikutan keadaannya yang menjijikkan.

Pengarah Jabatan Kesihatan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), Dr. Sallehudin Abu Bakar berkata, Ops Bersih itu dilakukan ke atas premis berkenaan berikutan aduan yang dikemukakan orang ramai berkaitan tahap kebersihannya yang tidak memuaskan.

Menurutnya, sebelum ini pihak berkuasa tempatan itu pernah mengeluarkan lebih empat kali notis dan kompaun terhadap pemilik premis berkenaan berikutan kesalahan yang sama.

"Bagaimanapun arahan tutup pada kali ini dilakukan berikutan tidak ada sikap atau keinginan untuk berubah oleh pemilik restoran selain DBKL masih terus menerima aduan daripada orang ramai mengenai keadaan premis kotor dan tidak memuaskan hati pelanggan," katanya kepada media selepas operasi itu.

Beliau berkata, pemilik kedai itu disabitkan dengan kesalahan di bawah Akta Makanan, Undang-undang Kecil Pengendali Makanan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (WPKL) Pindaan 1981, dan selain diarahkan tutup minimum seminggu, juga boleh dikompaun sehingga RM1,000.

"Antara kesalahan termasuk penyimpanan makanan yang tidak betul, masalah lalat dan lipas, lantai serta dinding kotor dan berminyak serta pengendali makanan tidak memakai apron dan topi," katanya.

Operasi itu disertai kira-kira 10 pegawai jabatan terlibat.

Sallehudin menambah, tindakan itu turut membayangkan orang ramai tidak seharusnya terpedaya dengan premis makanan yang mempunyai ramai pelanggan, selain kedai yang beroperasi di pusat beli-belah belum tentu mengamalkan kebersihan.

"DBKL sendiri tidak berkompromi tentang soal kebersihan melibatkan premis makanan di ibu kota. Operasi akan diteruskan lagi melibatkan lokasi yang juga menjadi tumpuan ramai," ujarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

SJKT Jalan Fletcher dapat perhatian Zulhasnan

Posted:

SJKT Jalan Fletcher dapat perhatian Zulhasnan

SJKT Jalan Fletcher dapat perhatian Zulhasnan

SETIAWANGSA 6 April - Masalah kemudahan asas yang dihadapi di Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) Jalan Fletcher akan terus diberi perhatian serius sebagai bukti kerajaan sentiasa cuba menyediakan kemudahan pendidikan sempurna untuk kaum India di negara ini.

Ini termasuk menaik taraf bangunan stor perabot, memindahkan rumah sampah ke tempat lebih sesuai, membaiki bumbung bangunan makmal komputer yang telah dimakan anai-anai serta pemasangan intercom di setiap bilik darjah dan kantin untuk menyelaraskan sistem perhubungan.

Ahli Parlimen Setiawangsa, Datuk Seri Zulhasnan Rafique berkata, pihaknya berkeyakinan segala permohonan tersebut dapat ditunaikan dalam masa terdekat demi keselesaan pelajar.

Menurutnya, tindakan selanjutnya akan diambil bersama Jabatan Pendidikan dan juga Kementerian Pelajaran untuk menyelesaikan segala masalah yang dibangkitkan.

"Saya difahamkan sekolah ini sudah berusia 50 tahun dan di antara sekolah Tamil tersohor di Kuala Lumpur yang memiliki nostalgianya tersendiri.

"Sejak 2004 lagi saya sering mengambil berat mengenai perkembangan dan pembangunan sekolah ini dan kami sering membantu permohonan yang dihantar dari semasa ke semasa kerana ia merupakan satu-satunya sekolah Tamil yang berada di kawasan Parlimen Setiawangsa," ujarnya selepas mengadakan lawatan ke sekolah berkenaan baru-baru ini.

Turut hadir pada majlis itu ialah Guru Besar SJKT Jalan Fletcher, B. Valarmathi; Pengerusi Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG), S. Ramakrishnan; timbalannya, M. Jayamohan serta beberapa ahli jawatan kuasa.

Zulhasnan berkata, pihaknya akan turut mencari pendekatan terbaik bagi membantu PIBG sekolah itu yang memohon dana untuk membina dewan terbuka dan pentas perhimpunan berbumbung.

"Demi masa depan sekolah ini, saya berharap pihak PIBG dan sekolah dapat menjalinkan kerjasama bagi merangka pelan strategik merangkumi aspek pembangunan, pendidikan dan prestasi," ujarnya lagi.

Dalam majlis sama, beliau turut menyampaikan sumbangan berjumlah RM3,000 bagi membantu sekolah itu menjalankan aktivitinya dengan lebih lancar.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Berita Harian: MukaDepan

Posted: 07 Apr 2011 09:52 AM PDT

Berita Harian: MukaDepan


Calon teramai

Posted: 06 Apr 2011 09:18 PM PDT

MukaDepan

TIMBALAN Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin  Yassin mengiringi Ketua Menteri Sarawak yang juga calon Barisan Nasional bagi DUN  Balingian, Tan Sri Abdul Taib Mahmud (tengah) bersama  Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman   ke tempat penamaan calon di    Dewan Suarah Mesra Mukah,  semalam.

TIMBALAN Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengiringi Ketua Menteri Sarawak yang juga calon Barisan Nasional bagi DUN Balingian, Tan Sri Abdul Taib Mahmud (tengah) bersama Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman ke tempat penamaan calon di Dewan Suarah Mesra Mukah, semalam.

Buat pertama kali semua kerusi DUN ditandingi

KUCHING: Sebanyak 213 calon bertanding pada Pilihan Raya Negeri Sarawak Ke-10 pada 16 April ini, paling ramai dalam sejarah pilihan raya negeri ini dengan Barisan Nasional (BN) dijangka menerima tentangan hebat daripada pembangkang untuk mendapatkan mandat baru daripada pengundi.

BN mempertaruhkan calon di semua 71 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) dengan jumlah lawan tertinggi daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang bertanding 49 kerusi, diikuti Parti Kebangsaan Sarawak (SNAP), 26 kerusi; DAP (15), Parti Cinta Malaysia (PCM) (enam) dan PAS (lima). Penyertaan calon Bebas dan calon wanita juga paling ramai dalam sejarah pilihan raya negeri, masing-masing 41 dan 16 orang, selain tiada lagi kemenangan tanpa bertanding untuk BN seperti yang kerap berlaku pada pilihan raya sebelum ini, termasuk dua pada 2006.

Jumlah calon lelaki mendominasi dengan 197 calon, tetapi setiap parti kecuali SNAP tidak mengetepikan calon wanita dengan BN, PKR dan DAP masing-masing memberi kepercayaan kepada empat wanita.

PAS juga tidak ketinggalan apabila menamakan dua calon wanita yang disifatkan Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang selaras dengan usaha parti meningkatkan martabat wanita. Seorang lagi calon wanita bertanding atas tiket Bebas.

Daripada keseluruhan 71 kawasan pilihan raya, masing-masing dua kerusi menyaksikan pertembungan enam dan lima penjuru, empat penjuru (17), tiga penjuru (23) dan dua penjuru (27).
Sepanjang tempoh 10 hari kempen bermula semalam, BN dijangka memberi lebih tumpuan untuk meraih sokongan di lapan DUN milik DAP, PKR dan PCM serta memastikan kawasan majoriti pengundi Cina dan dilabel kelabu tidak jatuh ke tangan pembangkang.

Kerusi yang mahu dirampas BN ialah Pending, Padungan, Batu Lintang, Kidurong, Meradong, Kota Sentosa, Bukit Assek dan Ngemah, selain mengetepikan saingan pembangkang yang bertumpu di Samariang, Batu Kawah, Lingga, Engkelili, Saribas, Belawai, Bawang Assan, Nangka, Balingian, Pelagus, Bekenu, Bukit Kota, Ba'kelalan, Telang Usan, Batang Ai, Kedup, Simunjan dan Bukit Begunan.

Ketua Menteri, Tan Sri Abdul Taib Mahmud dijangka mempertahankan kerusi Balingian menentang dua pupunya yang juga bekas Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Salleh Jafaruddin dan peniaga, Suriati Abdullah, 50.

Timbalan Perdana Menteri yang juga Timbalan Pengerusi BN, Tan Sri Muhyiddin Yassin, ketika ditemui di Mukah, menasihatkan pengundi supaya tidak terpengaruh dengan pihak tertentu, termasuk calon Bebas yang mendakwa kononnya mendapat sokongan pimpinan kerajaan atau BN Pusat.

"Di semua 71 DUN di Sarawak, kita meletak calon atas lambang BN. Itulah calon yang direstui, menggunakan lambang dacing yang sudah mendapat pengesahan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak," katanya yang mengiringi Abdul Taib ke pusat penamaan calon, di Dewan Suarah Mesra, Mukah.

PAS yang mempertaruhkan lima calon, sekadar berharap penyertaan calon Bebas di kawasan yang ditandinginya mampu memecahkan undi BN dan memberi kemenangan mengejut kepada parti itu yang hanya bertanding di Beting Maro pada pilihan raya negeri 2006.

"Kita berharap mampu membuat kejutan kali ini," kata Abdul Hadi selepas mengiringi calon PAS bagi DUN Sadong Jaya, Abang Eddy Allyanny, iaitu satu daripada lima kerusi yang ditandingi parti itu, selain Sebuyau, Tanjung Datu, Beting Maro dan Muara Tuang.

Saingan di kawasan majoriti pengundi kaum Melanau seperti DUN Jepak, Semop, Jemoreng, Daro, Belawai, Balingian, Dalat dan Nangka juga diramal sengit dengan saingan daripada pembangkang dan Bebas.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pegawai kastam maut di pejabat SPRM

Posted: 06 Apr 2011 09:17 PM PDT

MukaDepan

KUALA LUMPUR: Pegawai kastam yang ditemui mati di pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Wilayah Persekutuan semalam, datang ke pejabat itu di Jalan Cochrane secara sukarela untuk bertemu pegawai penyiasat berhubung siasatan kes rasuah membabitkan Kastam Diraja Malaysia (KDRM) yang dibongkar baru-baru ini.

Ahmad Sarbani Mohamed, 56, yang memegang jawatan Penolong Pengarah cawangan import eksport dan kawalan sempadan KDRM Selangor, datang ke pejabat SPRM bersendirian menunggang motosikal.

SPRM juga mengesahkan Ahmad Sarbani adalah antara pegawai kastam yang ditahan 1 April lalu pada jam 1 tengah hari di pejabat kastam Pelabuhan Utara, Pelabuhan Klang dan dibawa ke SPRM Wilayah Persekutuan untuk membantu siasatan dan dilepaskan dengan jaminan 2 April pada jam 12.30 tengah hari. Pengarah Siasatan SPRM, Datuk Mustafar Ali dalam sidang medianya, berkata Ahmad Sarbani dikatakan datang pada jam 8.26 pagi semalam, untuk berjumpa pegawai penyiasat SPRM yang menjalankan siasatan untuk berbincang sesuatu berhubung perkara itu.

Oleh kerana pegawai penyiasat terbabit sedang bermesyuarat, beliau menunggu di lobi bangunan sehingga jam 9.30 pagi sebelum datang seorang pegawai lain untuk mengiringi Allahyarham ke sebuah bilik 'pantry' di tingkat tiga.

Katanya, kira-kira 45 minit selepas itu, pegawai yang mengiringinya meninggalkan Ahmad Sarbani sebentar untuk mendapatkan pegawai penyiasat yang ingin ditemui Allahyarham.

"Apabila pegawai pengiring terbabit masuk semula ke bilik rehat, beliau dapati pegawai kastam itu sudah tiada dalam bilik. Selepas mencari di sekitar kawasan pejabat, seorang pegawai kami terlihat satu tubuh manusia atas lantai di tingkat satu," katanya.
Beliau berkata, SPRM kemudian melaporkan kejadian itu kepada polis sebelum menghubungi keluarga dan majikan mangsa.

Siasatan terhadap Allahyarham dijalankan selepas 62 pegawai kastam ditahan dan disoal siasat menerusi Operasi 3B kerana dipercayai terbabit dalam rasuah, aktiviti pengubahan wang haram dan pelbagai kesalahan lain, baru-baru ini. Penahanan membabitkan 53 pegawai lelaki serta sembilan perempuan berusia antara 24 dan 56 tahun dan daripada jumlah itu, seramai 17 pegawai termasuk seorang berjawatan pengarah ditahan reman.

Selepas operasi itu, sejumlah RM602 juta wang yang terbabit dalam pengubahan haram dibekukan, RM382 juta harta disita, manakala RM31.2 juta lagi dilucutkan hak. Siasatan menemui simpanan dalam akaun bank sehingga hampir setengah juta, RM850,000 dalam akaun amanah saham dan kereta mewah.

Sementara itu, menurut sumber, ada beberapa saksi melihat Ahmad Sarbani berlari ke arah tingkap di tingkat tiga sebelum jatuh ke tingkat satu yang dikatakan digunakan sebagai gelanggang badminton. Mangsa cedera parah pada muka dan kepala serta meninggal dunia di tempat kejadian.

Sumber turut berkata, Allahyarham datang ke pejabat SPRM untuk menukar kenyataannya kepada SPRM sebelum ini serta mendapatkan tandatangan pengesahan pada borang yang menyatakan beliau dibebaskan dengan jaminan.

Lagi berita kes Sarbani, dapatkan akhbar Berita Harian, hari ini

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen

adira

mcm manela bole smpai meninggal pegawai ni...
penuh kemusykilanla..

joy

biarlah dia mati.biar lebih ramai kakitangan kastam yg ambil rasuah ,biar ramai yg mati,matilah.....

nur awanis ab rahmah

begitu dunia sekarang makin tinggi jawatan makin banyak salahkuasa yg membabitkan rasuah ni, last2 pegawai SPRM sendiri pun ada x malu ke

amira

Al fatihah....Allah menguji manusia dengan pelbagai cara. Hadapi masalah dengan tenang walau sebesar mana pun kerana ada hikmah.

solihin

dulu mr.teoh sekarang ahmad.keputusan akan datang mungkin tidak cukup bukti dan mangsa bunuh diri.hebat betul perbuatan ini sukar d kesan.

mohd ap

terjun lg... atau ditolak... teoh beng hock pun xsettle lg... SPRM jawab!!!

pakcik goyang

itulah.... masa ekau dok wat keje 2 x pk halal haram.. bile dah jadi cam gini.. dah terlambat... fikir-fikirkan..renung-renungkan.. selamat beramal..

1malaysia

x ke pelik ke?membunuh diri di sprm??????
@pn ade unsur2 lain....????

WARGA 1 MALAYSIA

apa dah jadi ni, dulu beng hock. lepas ni asapa lagi???

tun salem

belum siasat lagi dah mati

ntah

hanya Allah mngetahui

eyoe

hurm..story die ala2 kes teoh beng hock.. pelik pon ader...huu


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads